یادداشت

جنبش های حرفه ای گری پلیس

غلامحسین بیابانی، دانشیار گروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

جنبشهای اصلاح قوانین مجریه از جمله حرفه ای گری پلیس و جنبش پلیس جامعه محور و به طور خاص تر اصلاحاتی که شامل عناصری متمرکز بر آموزش و تربیت هستند. در انزوا رشد نکرده اند. یک تم که در تمامی جنبش های اصلاحی باقی مانده است، اهمیت آموزش در ایجاد افسر پلیس با آمادگی بالاتر و تحمل بیشتر است. توصیه های در مورد نیروی پلیس با آموزش بهتر با پلیس جامعه محور یا حرفه ای گری آغاز نشدند. تایید کردن سطوح بالاتر آموزش در جنبشهای اصلاحی متعددی در فعالیت پلیسی ظاهر شدند و از شروع فعالیت پلیسی به عنوان یک حرفه حاضر بوده اند. دروس زبان خارجی به ویژه برای کادر مدیریتی اولویت بالایی در رشد آموزش حرفه ای پلیس داشته است.

در حالی که تغییر محیط پلیسی با در خواست ها برای حرفه ای شدن پلیس همراه بوده است هنوز هم تعریف دقیقی از حرفه ای گری پلیس در میان نقش آفرینان اصلی در این حوزه وجود ندارد. آیا پلیس برای دستگیری مجرمان در خیابان واقعا به تحصیلات عالیه نیاز دارد؟ اگر چه آموزش دانشگاهی تنها عنصر لازم برای پلیس برای دستیابی به موقعیت حرفه ای نیست، این امر جزئی ضروری از فرآیند حرفه ای گری است که بدون آن پلیس گاهی به موقعیت حرفه ای گری نخواهد رسید. بحث های مربوط به حرفه ای گری پلیس و کاربرد وضعیت حرفه ای برای پلیس ادامه دارند. موقعیت حرفه ای پلیس بر اساس عوامل متعددی بود.

افسران پلیس باید قادر باشند تا مشکلات در موقعیت های متفاوت و گیج کننده را تشخیص دهند و تصمیمات اختیاری به موقع بگیرند. افسران پلیس باید به میزان زیادی با احساسات خود کنار بیایند و با حساسیت بین فردی در نزدیکی خود سازگار شوند و بتوانند در موقعیت های با استرس زیاد تصمیمات حساس بگیرند. افسران پلیس باید بتوانند قانون را به طور منصفانه و عادلانه و به عنوان افراد حرفه ای به کار گیرند.

اصول و اهداف اولیه مدیریت افسران پلیس باید بر اساس فعالیت مدیریتی خوب و دانش باشد. مدیریت خوب باید هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اخلاقی خوب باشد و درجنبه های زیر تعریف می شود.

الف) دانستن چگونگی انجام کارها

ب دانستن این که چه باید انجام شود.

ب) دانستن چرا

موقعیتهای حرفه ای پلیس تا حدود زیادی بر تصمیم گیری و حل مسئله پلیسی تمرکز دارند. فعالیت پلیسی حرفه ای توسط افرادی با توانایی تشخیص مشکلات در موقعیتهای مختلف و گیج کننده انجام میشود که تشخیص خود را به کار می گیرند تا در موقعیتهای استرس زا تصمیماتی به اختیار خود بگیرند. اصلاح گران در طول دوره ترقی به دنبال حذف سیاست از اجرای قانون با به کارگیری مجموعه ای از اصلاحات طراحی شده برای حرفه ای ساختن پلیس بودند. این اصلاحات باعث ایجاد تغییراتی در شیوه های جذب تصمیم گیری و ساختار پلیس شدند.

 صدای سما،

شیوه های جذب بر اساس شایستگی شدند و نه تحت کنترل سیاسی تصمیم گیری ها تا حد ممکن از طریق سلسله مراتب قواعد ویژه سیاستها و رویه ها و تقسیم کار محدود شدند. پلیس در طول این دوره به ساختاری شبه نظامی بدل شد که هنوز هم باقی است. در حالی که این دوره اصلاحات یا دوره ترقی نتیجه خوبی در استاندارد ساختن و حرفه ای ساختن پلیس داشت مشکلات متعددی در مورد فعالیت حرفه ای به سطح آمدند. اول این که این تلاش ها برای جداسازی سیاست از اصلاحات فعالیت پلیسی باعث تضعیف نیاز و کارآمدی تصمیم گیری های خطی شدند.

علاوه بر این، ساختار به شدت متمرکز مجریان قانون باعث بیشتر شدن شکاف بین مدیریت و افسران سطح پایین شد و پلیس را به میزان بیشتری از مردمی که به آن ها خدمت می کرد منزوی ساخت علاوه بر این با گسترش و پیچیده تر شدن نقش پلیس راه حل های سنتی بر اساس قانون دیگر مؤثر نبودند یا در بسیاری از موقعیت ها مناسب نبودند. مشکلاتی از این قبیل نیاز به درگیری بیشتر با اجتماع و روابط بهتر بین پلیس و شهروندان را ایجاد کرد. آموزش عالی حتی توسط اصلاح گران پلیس به عنوان یک آموزش پیشرفته یا یک رشد داشته می شد و نه به عنوان ابزاری برای بازنگری انتقادی پلیس به طور عمومی و مدیریت پلیس به طور خاص آموزش عالی می تواند دانش فنی و پیشنهادی را ارائه کند ولی فعالیت مدیریت پلیس تنها استفاده از تئوری آموزش داده شده نیست.

آموزش عالی نمی تواند یک قطعیت ایجاد کند که بسیاری از دانشجویان پلیس به دنبالش هستند در زمینه ای که در دست ارزشهایی متکثر است، در توازن یک دوراهی حساس و در ابهام یک پارادوکس وعده آموزش مدیریت پلیس به بهترین نحو در مشارکت با اهداف پلیسی به دست می آید. نقش پلیس، فعالیت مدیریتی پلیس و آموزش مدیریت حرفه ای حوزه هایی جدا باقی خواهند ماند. چیزی که لازم است. توسعه یک چارچوب کامل مدیریت پلیس است. استدلال ها در دفاع از دانش، مهارت با منشی خاص و در دفع از توصیه هایی خاص برای فعالیتهای آموزشی نیاز است که در سازگاری با فلسفه دقیقی از مدیریت پلیس باشند.

روابط بهبود یافته بین پلیس و آموزش باید بر اساس این درک باشد که با وجود بحث ها در مورد حرفه ها و پیشروی حرفه ای گری مهم تر این است که خودان فعالیت حرفه ای باشد. در مجموع، آموزش را می توان به عنوان فعالیت نوعی معلم، یک دانشجو، فرآیند یا متدی برای ارتباط و یک محصول یا نتیجه در نظر گرفت. این امر می تواند به شکلی فرموله شود که شامل معلم، دانشجو، مند و محصولی شود که از طریق آن ها آموزش به شکل زیر دیده شود. با استفاده از متدها برای تولید یک محصول معلم با دانشجو ارتباط متقابل دارد. مطالعات زیادی برای تشخیص نیازهای آموزشی پلیس انجام شده است. نیاز آموزشی موضوعات زیر را پوشش می دهد.

 صدای سما

پیشگیری از جرائم پلیس جامعه محور، مدیریت تحقیقات آنالیز جرم و علوم کالبدشناسی پیگردهای قضایی فعالیت پلیسی برای ایجاد نظم عمومی مدیریت ترافیک مدیریت و سرپرستی مسائل جدید روابط عمومی و رسانه استانداردهای حرفه ای، پژوهش سیاست گذاری و برنامه ریزی راهبردی حفاظت از امنیت داخلی مستلزم نظارت مداوم آنالیز و توسعه مکانیسم های حامی کارایی کاری موضوعات عمومی مربوطه است. آموزش عالیه باید رابطه ای جدید با پلیس و به ویژه مدیران پلیس داشته باشد. این امر یک دیدگاه قابل آموزش است روایتی که می تواند تصورات ما قرار گیرد و به مدیران پلیس اجازه می دهد تا آموزش بپذیرند. اطلاعات بالا نشان می دهند که فرایندهای اساسی در فعالیت های آموزشی بنابر ماهیت می توانند پویا باشند. این ها شامل فعالیتهای آموزشی همکاری بین المللی و پژوهش می شود.

دینامیک های مشابهی برای تغییرات مشاهده شده اند که در حوزه منابع انسانی، تسهیلات آموزشی و ساختار سازمانی اتفاق می افتند. یک محرک به ویژه محکم بدین لحاظ، ادغام آموزش عالی پلیس در سیستم کلی آموزش است. پژوهشگران کلیدی در عمل باور داشتند که آموزش دانشگاهی برای افسران پلیس در تمامی رده های سازمانی مفید است. در اینجا دیدگاه های مختلفی در مورد موقعیت حرفه ای پلیس مطرح شدند. نقش آموزش دانشگاهی در سازمانهای پلیس نیز از دیدگاه های مختلف در حوزه های فرهنگ پلیس ظرفیت ها و ترفیع ها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت هم دیدگاه های مختلفی ارائه شدند در مورد این که چگونه آموزش پلیس و حرفه ای گری خود را در آینده نشان خواهند داد.

منبع: روزنامه نوآوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا