یادداشت

یادداشت سردبیر

مهم‌ترين اصول موفقيت در تجارت (قسمت اول)

رضا خسروی:

آغاز تجـارت و اجرای طـرح، مهم‌ترین و حساس‌ترین مقطع و مرحله برای بنا نهادن پایه ‌هـای یک سازمـان و شرکت است. پس از بررسی و کارشناسی طرح، اجرایی منظـم و هماهنـگ، هـدایت و پیشبـرد طــرح و آغـازی ثـمـربـخـش، جـزو آخریـن مراحـل عملیـاتی یک مـدیر کارآزموده است. در این مرحله سرمایه، زمـان و اهداف شما بـاید از طرح درآمـده و به اجـرا گذاشته شوند. بـرای ایـنـکه بـا اطـمینـان کـامـل و برنامه‌ای حساب شده به تجارت خویش ادامه دهید، به اصولی احتیاج دارید که شما را دربرابر خطرها و خطاهای تجاری مصون نگه دارد و شما نیز با پیروی از این اصول، تجارت خویش را توسعه دهید و در این عرصه پایدار بمانید. در ادامـه بـه بـرخـی از ایـن اصــول می پردازیم.

* نسبت به تجارت دیدگاهی همه جانبه و کلی داشته باشید و هدف خود را فقط صرف یک کالا نکنید.

* همیشه تمرکز و اعتماد به نفس خویش را حفظ کنید. مهم‌ترین مسأله دراین عرصه حفظ اعتماد به نفس، تمرکز و صبر و آرامش است.

* در ابتدای تجارت و ماه ‌های آغازین آن زیاد بر روی سود شرکت حساب نکنید، پس از گذشت یک دوره سه تا شش ماهه، پس از شناسایی، بازاریابی و تبلیغات می‌توان به سوددهی و میزان آمار فروش مراجعه کرد و دلایل کاهش و یا افزایش سرمایه اولیه را با تطبیق الگوها و معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی کرد.

* همیشه و در تمام مراحل، نحوه کار کارمندان و روند تجارت خویش را بازبینـی و کنترل کنیـد. مدیر باید همیشه در تمامی مراحل و موقعیت‌های حساس در اختیار شرکت و در حمایت از کارمندان اقدامات مقتضی را به بهترین شکل انجام دهد.

* استراتژی‌ ها، برنامه‌ های کاری، طرح ‌ها و اولویت ‌های خود را همیشه پس از بازبینی و مشاوره ‌های تخصصی به اجرا درآورید.

* تجارت به مردانی با روحیه، پرتلاش و آینده‌نگر احتیاج دارد. اگر دارای چنین صفاتی نیستید، هرگز وارد این حرفه نشوید.

* برآورد و تخمین هزینه ‌های لازم برای راه ‌اندازی طرح تجاری، سنجش و ارزیابی محیط تجاری و رقیبان، شناخت بازارهای تجاری و محصولات، آگاهی از نیاز مشتریان و درنهایت حضوری مقتدرانه در میدان رقابت، از اصول اولیه و نخستین راهکارهای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق هستند که کارآفرینان و مدیران با توجه به نقش و اهمیت خود باید آنها را اجرا کنند و همیشه به قواعد این حرفه پایبند باشند.

* همیشه سعی کنید نسبت به راه ‌اندازی طرح ‌های تجاری خویش واقع‌ نگر، دوراندیش و مطمئن باشید.

* با سرمایه کافی و به میزان همان اندوخته اولیه، تجارت خویش را آغاز کنید. از بلندپروازی و خطرپذیری اجتناب کنید. هیچ‌کس یک‌شبه ره‌صد ساله را طی نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا