یادداشت
بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت یازدهم»

واحد اقتصادی
سود و بازده برای دولت:
- در ازای تسهیلات وام پشتیبانیشده توسط دولت، Pool Re سودی به پرداخت میکند، که از درآمد حق بیمهها و درآمد سرمایهگذاری تأمین میشود.
- از سال ۲۰۱۸، این طرح حدود ۱.۲ میلیارد پوند درآمد به دولت ارائه کرده است.
- ساختار تأمین مالی خصوصی بیش از ۱۲ میلیارد پوند Pool Re، خزانهداری و مالیاتدهندگان را از تمام پیامدهای مالی جز شدیدترین حوادث تروریستی محافظت میکند؛ احتمال نیاز به استفاده از تضمین در هر سال، یک بار در ۱۵۰۰ سال برآورد شده است.
Pool Re یک سازمان مستقل38 وابسته به خزانهداری بریتانیا 39است و با تیم متخصصانی شامل حرفهایهای بیمه و بیمه مجدد، آکتوئرها و کارشناسان ضدتروریسم اداره میشود که قادرند اهداف اقتصادی و امنیت ملی دولت را محقق کنند.
- بخشی از سرمایه Pool Re در طرحهای ملی مقاومت سرمایهگذاری میشود، به این معنا که نه تنها اقدامات پیشگیرانه توسط صنعت بیمه تشویق شده و پوشش بهتری ارائه میشود، بلکه این طرح مستقیماً در اقدامات کاهش ریسک ملی از طریق وزارت کشور 40 سرمایهگذاری میکند.
- گزینههای دیگر نیز امکانپذیر است و مدلهای دیگری از صندوقهای بیمه مجدد موفق عمل کردهاند.
نمونهها:
- Flood Re:
- بیمه مجدد ریسک سیل را فراهم میکند تا مالکان خانههایی که در معرض ریسک بالای سیل هستند بتوانند بیمه سیل دریافت کنند.
- این مدل از مالیات بر تمام شرکتهای بیمه خانوار در بریتانیا تأمین مالی میشود، و به این ترتیب طرح میتواند با وجود خودتأمین بودن کامل، بهطور مؤثر حتی در صورت ضرر عمل کند.
- طرحهای کوتاهمدت در دوران همهگیری کووید-۱۹:
- Trade Credit Reinsurance (TCR) Scheme:
- زمانی معرفی شد که انتظار میرفت تا ۵۵٪ بیمه اعتبار تجاری پس از اختلال در زنجیرههای تأمین جهانی لغو شود.
- ارزیابی دولت نشان داد که بیمه مجدد یک مداخله مؤثر برای محافظت از بیمهگذاران است و این طرح منجر به مازاد خالص برای خزانهداری شد.
- Live Events Reinsurance Scheme:
- به برگزارکنندگان رویدادها اطمینان داد تا در مراحل پایانی همهگیری کووید-۱۹ فعالیتهای خود را ادامه دهند، زیرا امکان دسترسی به بیمه لغو رویداد که توسط بازار بیمه ارائه نمیشد، فراهم شد.
- این طرح از بیش از ۱۴,۰۰۰ شغل در صنعت رویدادها حمایت کرد
- Trade Credit Reinsurance (TCR) Scheme:
- علاوه بر این، کسبوکارهایی که تدابیر امنیت سایبری قوی دارند، در برابر تهدیدها بیشتر مصون خواهند بود و بنابراین ممکن است احساس خطر نکنند، زیرا تصور میکنند که مورد حمله قرار نگرفتهاند. این وضعیت میتواند باعث شود کسبوکارهایی که بودجه محدودی دارند، هنگام مواجهه با فشار مالی، تدابیر امنیت سایبری خود را کاهش دهند و در نتیجه در معرض حملات سایبری قرار بگیرند. پیام «حفاظت مستمر سایبری بهعنوان سرمایهگذاری برای آینده» باید در حداکثر کانالهای ارتباطی با کسبوکارها برجسته شود.
- اتاقهای بازرگانی محلی هماکنون بهعنوان منابع حمایتی مورد اعتماد برای کسبوکارها عمل میکنند و شبکه اتاقها میتواند بهعنوان یک واسطه برای افزایش پذیرش تدابیر امنیت سایبری مورد استفاده قرار گیرد.
- برای مثال، شبکه اتاقها طرح اعتبارسنجی مرکز ملی امنیت سایبری را با قیمت تخفیفخورده به بیش از ۵۰,۰۰۰ کسبوکار عضو ارائه میدهد. دامنه و تأثیر بالقوه این شبکه B2B در بهبود مقاومت سایبری، یک منبع ارزشمند برای بهرهبرداری است، زیرا طبق نظرسنجی نقضهای امنیت سایبری ۲۰۲۳، حدود دو سوم (۶۶٪) از کسبوکارهایی که دارای Cyber Essentials هستند، یک طرح رسمی پاسخ به حوادث سایبری دارند، در حالی که این رقم برای کسبوکارهایی که این اعتبارنامه را ندارند، تنها ۱۸٪ است.
- بهبود تقاضا برای محصولات امنیت سایبری میتواند چرخهای مفید از بهبود عرضه و تقاضا در بازار بیمه سایبری ایجاد کند؛ کسبوکارهایی که آگاهتر از تهدیدهای سایبری هستند، احتمال بیشتری دارد بیمه خریداری کنند و بیمه، رفتارهای محافظتی مانند نصب نرمافزارهای حفاظتی را تشویق میکند.
- مسئولیت کسبوکارها
- وقتی کسبوکارها قربانی جرم سایبری میشوند، مشتریان و همکاران آنها نیز ممکن است آسیب ببینند. کسبوکارها میخواهند با دولت همکاری کنند تا شفافیت و اطمینان لازم درباره مسئولیتهایشان در قبال مشتریان قبل، حین و بعد از یک حمله سایبری حاصل شود.
- بررسی انگیزهها و مقررات امنیت سایبری ۲۰۲۲ وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش نتیجه گرفت که: «دولت در حال بررسی راههایی است که بتوانیم شرکتهای بزرگ را ملزم کنیم تا بهطور مناسب خطرات سایبری خود را ارزیابی و مدیریت کنند.»
38 Arm’s Length Body – ALB
39(HMT)
40 Home Office




