یادداشت

بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت هشتم»

✍️واحد اقتصادی

 

در سال ۲۰۲۲، Digital Connectivity Forum و Frontier Economics دریافتند که تحت شرایط فعلی، صنعت پیش‌بینی می‌کند حدود ۹ میلیارد پوند تا سال ۲۰۳۰ در زیرساخت شبکه‌های جدید سرمایه‌گذاری کند.

  • طبق این تحقیق، این رقم به‌طور قابل توجهی کمتر از هزینه لازم برای ارائه ۵G کامل است، که برآورد می‌شود ۲۳-۲۵ میلیارد پوند اضافی نیاز دارد.
  • گزارش بیان کرد که در حالی که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده ظرفیت شبکه را افزایش می‌دهد، اما خدمات تحول‌آفرینی وابسته به ۵G پیشرفته را آزاد نمی‌کند.

دولت بریتانیا سال گذشته بسته سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون پوندی برای افزایش پذیرش ۵G طی ده سال آینده اعلام کرد، اما این رقم به‌طور قابل توجهی عقب‌تر از رقباست:

  • ایالات متحده تا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و
  • کره جنوبی تنها در سال ۲۰۲۴ ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بازار کوچک‌تر خود انجام خواهد داد.

 

دیدگاه کمیسیون ملی زیرساخت‌ها و روند صنعت ۵G

  • کمیسیون ملی زیرساخت‌ها اعلام کرده است که صنعت قادر است شبکه‌های ۵G را در مناطق پرجمعیت بریتانیا بدون نیاز به یارانه در کوتاه‌مدت ارائه دهد.
  • با اینکه کمیسیون اذعان دارد فضای سرمایه‌گذاری برای شبکه‌های موبایل جدید چالش‌برانگیز است، اما استدلال کرده که رقابت بین اپراتورها و برنامه‌های اعلام‌شده برای توسعه بیشتر، نشان‌دهنده ادامه سرمایه‌گذاری قابل توجه شبکه در دهه آینده است.
  • اعلام ادغام پیشنهادی بین Three UK و Vodafone نمونه‌ای از روند ادامه‌دار ادغام اپراتورهای مخابراتی است که به دنبال تقویت موقعیت در بازار و تجمیع منابع برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ۵G هستند.
  • این حرکت ادامه مسیر ادغام‌های قبلی مانند ادغام BT و EE و همچنین Virgin Media و O2 است و نشان‌دهنده جهش استراتژیک صنعت به سمت همکاری برای مدیریت چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌ها در فضای پویا و متغیر مخابراتی است.
  • با پیش رفتن این ادغام‌ها، **شرکت‌های ترکیبی نه تنها به دنبال بهینه‌سازی کارایی عملیاتی هستند، بلکه قصد دارند از سرمایه خصوصی تجمعی برای سرعت بخشیدن به راه‌اندازی فناوری‌های پیشرفته ۵G استفاده کنند.

چالش‌های سیاست‌گذاری

  • صنعت به وضوح اعلام کرده است که چشم‌انداز مقرراتی و سیاست‌گذاری در بریتانیا باید به هزینه‌های بالای پیاده‌سازی زیرساخت‌های دیجیتال پاسخ دهد تا مزایای کامل ۵G محقق شود.
  • درآمدهای صنعت در حال کاهش بوده و طبق گزارش Vodafone، بازدهی در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌ها را جبران نکرده است.
  • در حالی که رویکرد فعلی دولت معرفی «مجموعه‌ای از اقدامات» برای حمایت از سرمایه‌گذاری تجاری است،
  • هنوز مشخص نیست که این اقدامات کافی خواهند بود تا ارتقاء زیرساخت‌های مورد نیاز برای ۵G را به‌طور کامل به پیش برند.

 

چالش‌های تقسیم روستایی / شهری در راه‌اندازی ۵G

  • سؤال باز: هنوز مشخص نیست که شکاف روستایی / شهری در راه‌اندازی ۵G چگونه برطرف خواهد شد.
    • در حالی که شبکه روستایی مشترک (Shared Rural Network) بر گسترش پوشش ۴G در مناطق روستایی تمرکز دارد،
    • در حال حاضر هیچ برنامه بودجه‌ای معادل برای حمایت از راه‌اندازی ۵G وجود ندارد.
  • انتقاد شبکه خدمات روستایی (Rural Services Network):
    • نبود بودجه مستقیم در استراتژی زیرساخت بی‌سیم دولت را مورد انتقاد قرار داده و گفته است:

«حتی در مواردی که امکان تجاری حاشیه‌ای وجود دارد، مناطق روستایی آخرین صف سرمایه‌گذاری تجاری خواهند بود. تنها سرمایه‌گذاری قابل توجه دولت می‌تواند امیدوار باشد شکست بازار را جبران کند.»

 

سیاست‌ها و وضعیت فعلی فناوری

  • بریتانیا یکی از اولین کشورهای اروپا بود که هواوی را از شبکه‌های ۵G خود در سال ۲۰۲۰ منع کرد.
  • این کشور رهبر سیاست‌های OpenRAN است:
    • تدوین استراتژی تنوع زنجیره تأمین ۵G (5G Supply Chain Diversification Strategy)،
    • هدف‌گذاری برای انتقال ۳۵٪ ترافیک شبکه مخابراتی از طریق OpenRAN تا سال ۲۰۳۰،
    • و تدوین اصول OpenRAN در سال ۲۰۲۲، مورد حمایت استرالیا، کانادا و ایالات متحده.
  • با این حال، بودجه اختصاص یافته کم است: تنها ۸۸ میلیون پوند تا به امروز، در مقابل ۹.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک نوکیا و اریکسون در سال ۲۰۲۲.
  • بنابراین انگیزه کمی برای اپراتورهای موبایل وجود دارد تا زیرساخت ۵G قابل تعامل (Interoperable) را راه‌اندازی کنند، به ویژه با توجه به نبود اجماع در مورد مزایای کاهش هزینه‌ها.

 

موانع اجرایی و برنامه‌ریزی

  • با وجود پیشرفت‌هایی در اصلاح قوانین برنامه‌ریزی برای اجازه نصب دکل‌های بلندتر و پهن‌تر،
  • اپراتورهای موبایل هشدار داده‌اند که عدم قطعیت و محدودیت‌های برنامه‌ریزی همچنان بر روند توسعه شبکه تأثیر منفی دارد و هزینه زیرساخت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • موانع شامل:
    • دریافت مجوزهای برنامه‌ریزی،
    • مذاکره برای دسترسی به زمین،
    • هماهنگی با مقامات محلی برای اجرای کارهای خیابانی.
  • با کمبود منابع قابل توجه و کاهش بودجه شوراها برای برنامه‌ریزی، هنوز مشخص نیست که آیا سیستم برنامه‌ریزی قادر به مدیریت حجم زیاد درخواست‌های زیرساخت شبکه جدید خواهد بود یا خیر.

 

نگاه به آینده — دسترسی بی‌سیم ثابت (Fixed Wireless Access, FWA)

هنگامی که در آینده اتصال اینترنت سرمایه‌گذاری می‌کنیم، باید به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم که نیازهای آینده را پاسخ دهند، نه صرفاً تأمین خدمات حداقلی که به سرعت توسط افزایش تقاضا منسوخ می‌شود.

  • دستگاه دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد.
    • در FWA، سیگنال اینترنت از یک دکل موبایل ۴G / ۵G به یک نقطه ثابت در داخل ساختمان منتقل می‌شود.
    • ارزیابی‌های Analysys Mason نشان داده‌اند که FWA با دید مستقیم (direct line of sight) قادر به ارائه سرعت گیگابیتی است، حتی بدون اتصال ثابت کابلی.
  • FWA می‌تواند تا حدی از راه‌اندازی شبکه ۵G در سراسر کشور «سوار شود»، زیرا این فناوری می‌تواند از دکل‌های موبایل به‌عنوان ایستگاه‌های اصلی استفاده کند.
  • اگرچه FWA دارای برخی مشکلات است، به ویژه زمانی که محدودیت‌های ظرفیت بالا نزدیک می‌شود،
    • این فناوری پتانسیل دارد به عنوان راه‌حلی برای برخی از جوامعی عمل کند که در غیر این صورت در معرض عقب ماندن قرار دارند.
  • رشد جهانی FWA قابل توجه بوده است، به ویژه در آمریکای شمالی، جایی که در مناطق روستایی موثر واقع شده است.

37 G7

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا