یادداشت

بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت دهم»

✍️واحد اقتصادی

 

شکست بازار و نقش دولت

  • این وضعیت نمایانگر یک شکست بازار است، زیرا امکان ارائه حفاظت کافی به جامعه کسب‌وکار بریتانیا از منظر بیمه و امنیت سایبری فراهم نیست.
  • زمانی که بخش خصوصی قادر به ارائه بیمه کافی نباشد، دولت به‌طور غیررسمی به بیمه‌گر اصلی تبدیل می‌شود.
    • در صورت وقوع یک حمله فاجعه‌بار، فشار سیاسی بر دولت ایجاب می‌کند اقداماتی انجام دهد که ممکن است میلیاردها پوند هزینه داشته باشد.
  • یک مدل اخیر از دفتر بودجه و مسئولیت اثر اقتصادی یک حمله به شبکه برق بریتانیا را ۲۹ میلیارد پوند برآورد کرده است.
  • دفتر ثبت ملی ریسک ۲۰۲۳، خرابی شبکه برق را دومین ریسک محتمل در دسته‌بندی «فاجعه‌آمیز» برشمرده، که پس از همه‌گیری قرار دارد.

پیشنهاد ایجاد طرح بیمه مجدد سایبری پشتیبانی‌شده توسط دولت

  • برای دادن اطمینان به بازار بیمه خصوصی تا بتواند پوشش بیمه‌ای مقرون‌به‌صرفه و جامع ارائه دهد و مالیات‌دهندگان را از هزینه بالقوه یک نقص امنیت سایبری فاجعه‌بار دور کند، اتاق‌های بازرگانی بریتانیا توصیه به ایجاد یک طرح بیمه مجدد سایبری پشتیبانی‌شده توسط دولت کرده‌اند.
  • این طرح دولت را به عنوان بیمه‌گر نهایی قرار می‌دهد، به این معنا که:
    • ریسک به شرکت‌های بیمه منتقل می‌شود،
    • شرکت‌های بیمه می‌توانند محصولات نوآورانه‌تری ارائه کنند، زیرا نیازی به نگهداری سرمایه لازم برای پوشش یک حمله سیستمیک ندارند.
  • بیمه می‌تواند مستقیماً مقاومت کسب‌وکارها را افزایش دهد، به این صورت که:
    • بیمه‌گذاران با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توانند از تخفیف در حق بیمه بهره‌مند شوند.
  • یک صندوق بیمه مجدد نه تنها اثر بالقوه یک حمله فاجعه‌بار بر اقتصاد بریتانیا را کاهش می‌دهد، بلکه با پیشگیری، تکرار حملات سایبری را نیز کمتر می‌کند، که به تعریف، ریسک حمله سایبری و در نتیجه حق بیمه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • در دسامبر ۲۰۲۳، کمیته مشترک پارلمان در زمینه استراتژی امنیت ملی توصیه کرد:

«دولت باید با بخش بیمه همکاری کند تا یک طرح بیمه مجدد برای حملات سایبری بزرگ ایجاد شود تا پایداری و دسترسی بازار تضمین شود.»

  • دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که بازار خصوصی پوشش کافی ارائه می‌دهد، اما این ادعا صحیح نیست، و با افزایش تعداد و شدت حملات سایبری، حق بیمه‌ها برای کسب‌وکارها کمتر قابل دسترس خواهند شد.
  • این توصیه تنها از سوی کمیته مشترک نیست، بلکه:
    • در آمریکا، وزارت خزانه‌داری قصد خود برای بررسی گزینه‌های شراکت عمومی-خصوصی برای ایجاد پشتوانه فدرال در برابر حمله سایبری فاجعه‌بار را تأیید کرده است.
    • در صنعت بیمه بریتانیا، شرکت‌ها خواهان ایجاد چنین طرحی هستند، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که کسب‌وکار خود را توسعه دهند و از ریسک محافظت بیشتری داشته باشند.
  • با ایجاد توافق و اجماع در صنعت بیمه و دولت‌ها در سطح جهانی، بریتانیا باید سریع عمل کند تا:
    • رهبر جهانی بیمه امنیت سایبری شود،
    • ایمن‌ترین مکان برای کسب‌وکار در جهان باشد،
    • و رشد مقاوم و پایدار اقتصادی را تضمین کند.

 

مطالعه موردی: مدل‌ها و نمونه‌های طرح بیمه مجدد

Pool Re یک شرکت بیمه متقابل در صنعت بیمه بریتانیا است که برای بیمه مجدد ریسک تروریسم فعالیت می‌کند.

  • این شرکت به عنوان پاسخ عمومی-خصوصی به شکست بازار ایجاد شد، که ناشی از بمب‌گذاری‌های IRA در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود.
  • از آن زمان، بازار خصوصی بیمه تروریسم را دوباره ایجاد کرده و امکان ارائه پوشش کامل برای دارایی‌های تجاری را برای هر کسب‌وکاری در بریتانیا فراهم کرده است.

ابعاد و عملکرد فعلی Pool Re:

  • این صندوق اکنون پوشش بیمه مجدد برای دارایی‌ها و کسب‌وکارهایی به ارزش ۲.۲ تریلیون پوند در بریتانیا ارائه می‌دهد، شامل:
    • مراکز خرید و فروشندگان محلی، فرودگاه‌ها و شبکه‌های برق، بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و انرژی و …
  • این طرح از طریق سرمایه جمع‌آوری‌شده طی سال‌ها می‌تواند تأثیر اقتصادی حوادث تروریستی تا حدود ۱۲ میلیارد پوند را پوشش دهد.

نقش دولت و تضمین‌ها:

  • پس از سقف ۱۲ میلیارد پوند، طرح با تضمین یا وام دولتی پشتیبانی می‌شود، که تاکنون هرگز استفاده نشده است، حتی با پرداخت بیش از ۱ میلیارد پوند به خسارت‌ها.
  • با قبول ریسک انتهایی یک خطر شدید، که در هر صورت بیمه‌گر نهایی است، دولت اجازه می‌دهد که بیمه‌گران تجاری و سرمایه‌گذاران مجدداً وارد بازار شوند، که باعث تحریک نوآوری، افزایش مقاومت و ارائه پوشش بیمه‌ای به کسب‌وکارهایی می‌شود که بدون این طرح ممکن نبود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا