بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت اول»

واحد اقتصادی
انقلاب دیجیتال، متصل، امن و پویا
پیشگفتار
لرد هیگ ریچموند
۱۸ ماه از زمانی که شرکت OpenAI نسخه ChatGPT-3.5 را عرضه کرد میگذرد، و با آن، رقابتی جهانی برای توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی آغاز شد.
این فناوری موجی شتابزده از تحول فناورانه را در سراسر جهان به راه انداخته است — به شرکتها امکان میدهد تا مدلهای کسبوکار خود را بازطراحی کنند، کارکنان را توانمندتر و بهرهورتر سازند، اما در عین حال، مجرمان سایبری را نیز قادر میسازد تا حملات پیچیدهتر و هوشمندانهتری طراحی کنند.
در این عصر جدیدِ سرشار از فرصتها و خطرات بیپایان، کسبوکارهایی که سریعتر از دیگران این فناوری را میپذیرند، شکوفا خواهند شد؛ و آنهایی که در انطباق با تغییرات فناورانه کند یا مغرور عمل کنند، به سرنوشت شرکتهایی چون کداک، بلاکباستر و مایاسپیس دچار خواهند شد — در گورستان کسبوکارهایی که نتوانستند با زمانه همگام شوند.
اما این رقابت جهانی تنها محدود به دنیای تجارت نیست. مزایای اقتصادیِ پیشگامی در بهکارگیری فناوریهای نوظهور، با ریسکهای ژئوپلیتیکیِ عقبماندن از رقبا برابری میکند. بنابراین، کمک به کسبوکارهای بریتانیایی برای پذیرش هوش مصنوعی و حفاظت بهتر از خود در برابر تهدیدات امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی باید از اولویتهای اساسی دولت باشد.
دولت بریتانیا تا امروز نقش خود را در این زمینه بهخوبی شناخته است.
وزارت علوم، نوآوری و فناوری1 صندوقی با عنوان Flexible AI Upskilling Fund راهاندازی کرده است تا از کسبوکارهای کوچک و متوسط2 در آموزش کارکنانشان برای استفاده از هوش مصنوعی حمایت کند.
وزرا همچنین «انجمن فرصتهای هوش مصنوعی» 3 را با حضور رهبران کسبوکار تشکیل دادهاند تا درباره راههای گسترش این فناوری در بخش خصوصی گفتوگو کنند.
علاوه بر این، نخستوزیر مؤسسهای پیشرو با عنوان AI Safety Institute تأسیس کرده است که تمرکز آن بر کاهش خطرات مرتبط با این فناوری از جمله دستکاریپذیری ذهنی 4 و تهدیدات سایبری است. با این حال، ابعاد این مأموریت بسیار گسترده است و اقدامات بسیار بیشتری باید در دوره بعدی پارلمان انجام گیرد.
این گزارش بهموقع، حوزههایی را مشخص میکند که دولت آینده باید در آنها اقدام کند — از جمله حمایت مستقیمتر از شرکتهایی که قصد دارند هوش مصنوعی را بهکار گیرند، از طریق دورههای آموزشی و وبینارها. همچنین گزارش خواستار پیشرفت سریعتر در اتصال دیجیتال (چه پهنباند و چه بیسیم) و اصلاحات قانونی برای تسهیل بیمه امنیت سایبری برای شرکتها است.
این پیشنهادها میتوانند به حفظ جایگاه بریتانیا در صف مقدم بهکارگیری هوش مصنوعی کمک کنند و باید از سوی تمامی احزاب سیاسی که در حال تدوین برنامههای حکومتی خود هستند، بهدقت مورد بررسی قرار گیرند. تنها با تعهد پایدار در هر یک از این حوزهها است که بریتانیا و کسبوکارهای آن خواهند توانست در این رقابت جهانیِ شتابگیرنده، گامبهگام پیش بروند و عقب نمانند.
مقدمه رئیس
پریا گوها —5 دارنده نشان امبیئی 6
بریتانیا مکانی استثنایی برای راهاندازی، رشد و توسعه کسبوکار است. این کشور دارای تاریخ پرباری از نوآوری و پایگاه پژوهشی دانشگاهی پیشرو در جهان است که زیربنای این نوآوریها را تشکیل میدهد.
انقلاب دیجیتال فرصتهایی بیسابقه را برای شرکتها فراهم کرده تا بتوانند در مسیرهایی دگرگون شوند که حتی یک دهه پیش نیز قابل تصور نبود. با این حال، این انقلاب ریسک بزرگی را نیز برای اقتصاد کسبوکارهای کوچک بریتانیا به همراه دارد — خطر عقبماندن از رقابت در مسیر آینده دیجیتال کشور و از دست دادن مزایای بهرهوری که این آینده در بر خواهد داشت.
شرکتها برای همراهی با این مسیر دیجیتال، به حمایت و اطمینان از زیرساخت فناوری بریتانیا نیاز دارند تا بدانند این زیرساخت قابل اعتماد و پایدار است. این گزارش مجموعهای روشن از اولویتهای سیاستگذاری را ارائه میدهد که باید برای حمایت از کسبوکارها در این دوره هیجانانگیز اجرا شود.
در چالش انقلاب دیجیتال، تصمیم گرفتیم بر چهار حوزه مرتبط تمرکز کنیم:
پهنباند، ارتباطات بیسیم، امنیت سایبری و هوش مصنوعی.
این چهار ستون، پایههای اصلی موفقیت و پویایی کسبوکارها — چه در زمان حال و چه در آینده — به شمار میروند. بدون اتصال مطمئن و ایمن پهنباند و بیسیم، شرکتها نخواهند توانست از ظرفیت کامل هوش مصنوعی بهرهمند شوند.
در سالهای اخیر، پیشرفتهای چشمگیری در زمینه ارائه خدمات پهنباند صورت گرفته است، اما بریتانیا هنوز از بسیاری از کشورها عقبتر است.
امروزه، پهنباند به زیرساختی حیاتی همانند آب و برق تبدیل شده است — بدون آن هیچ کسبوکاری، فارغ از اندازه یا صنعت خود، نمیتواند بهدرستی فعالیت کند. ما باید دسترسی، سرعت و برنامهریزی زیرساختی را بهبود دهیم.
1DSIT
2SMEs
3AI Opportunity Forum
4persuadability
5Priya Guha
6MBE




