بانکداری و افق در پیش رو
مهدی ره انجام، کارشناس امور بانکداری بین الملل
بخش بانکی در نقطه عطف تغییر قرار دارد و زمان یک رنسانس بنیادین در آن فرا رسیده است و انقلابی در ساختار آن در حال وقوع است. بانکداری سنتی نیاز اساسی برای به روز کردن روشهای گذشته و جایگزینی آن با تکنولوژی های جدید دارد در مدل جدید بانکداری تحولات اساسی در آینده به وجود خواهد آمد که بیشتر امور بانکی توسط فناوریهایی مانند هوش مصنوعی ماشینهای محاسبه و اپلیکیشن ها و پلتفرم های بانکداری باز انجام خواهد شد و آنان نقش پیشرو را این صنعت ایفا خواهد کرد.
البته ممکن است هنوز ندانیم که بانکها در آینده بطور یقین چگونه خواهند بود اما به روز بودن و عقب نماندن از تکنولوژی جدید به بانکها اجازه خواهد داد که با موفقیت تغییر کنند و به سرعت رشد کنند و مانند همیشه سودآور باشند.
در حال حاضر وجود هوش مصنوعی میتواند این توان را به بانک ها بدهد که رفتارها و نیازهای مشتریان را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن در جهت سرمایه گذاری در قسمتهای مورد نیاز و کاهش هزینه ها در زمینه های غیر ضروری گام بردارند.
در حال حاضر ما در یک دوره انتقالی قرار داریم و برای دستیابی به یک گذار موفق به دوره جدید باید تن به الزاماتی داد که یکی از مهمترین ملزومات آن سرمایه گذاری در حوزه نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی مجرب و ماهری که توان تغییر و آمادگی را داشته باید در راس امور باشد سرمایه نیروی انسانی قلب نوآوری است و بدون داشتن آن نبض این صنعت از حرکت باز خواهد ایستاد
سرمایه گذاری در حوزه نیروی انسانی از طرفی باید در جهت پرورش کادر مجرب و از سوی دیگر باید شامل آموزش چگونگی استفاده از تکنولوژی های جدید به مشتریان بانکها نیز باید باشد زیرا برای این تغییرات ما به رشد آگاهی و سطح آگاهی همه طرفین نیاز داریم در تحول جدید نوع خدمات و همینطور نیازهای مشتریان دستخوش تغییر شده و از طرفی وجود انواع موسسات که خدمات مشابه را ارائه میکنند نیز به نوعی تهدید برای بانکها تبدیل شده است و این موسسه ها میتوانند به بازیگران جدید حوزه ای مالی تبدیل شوند.
حرکت سریع امری کلیدی است عقب ماندن از این روند پر شتاب میتواند باعث خسارت های جبران ناپذیر به بانکها شود آنان باید به سردمدار این قافله در حال حرکت تبدیل شوند و تنوع خدمات و سرعت انجام آن باید به برتری آنان در مقابل این موسسات منجر شود.
حقیقت این است که بانکها همچنان دارای مزایای قابل توجهی هستند که به آنها کمک کند تا از زوال و نابودیشان جلوگیری کنند. در نگاه مشتریان به خصوص طیف سنتی بانکها هنوز قدرتمندتر ، قابل اعتمادتر با تجربه تر ایمن تر و تحت نظارت هستند در حالی که تازه واردان ارائه دهندگان خدمات مالی جایگزین فاقد همه اینها هستند بانکها همچنین در کنترل جریان سرمایه تأثیر گذاری بر مضامین و رفتارهای مشتریان موقعیت قوی تری دارند. بانک هایی که این تحول را پذیرفته اند در آینده جایگاه قوی تری خواهند داشت. ترکیب پلتفرمهای جدید پذیرش فناوریهای جدید و درک تغییر رفتار مشتریان موانع را از بین میبرد و به اکوسیستمی تبدیل میشود که روایت بخش بانکی را بازنویسی میکند و ما شاد شکوفایی بیش از پیش این بخش خواهیم شد.