یادداشت

هـوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ(قسمت اول)

حمیده مولائی، مدیرمسئول: نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جـزء 10 دیجیتـال مارکتـر برتـر دنیاست، دیجیتـال مارکتینـگ را اینگـونـه تعریـف می کند: «دیجیتال مارکتینگ به گونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه‌ های الکترونیکی انجام می شود.»

طبـق این تعـریف، دیجیتـال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست. اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت گرفته، به بیش از 100 سال پیش در دنیا مربوط می‌ شود. رادیو سال 1896 اختراع شده است. 10 سال طول کشید تا مردم رادیو را به عنوان یکی از محصولات مورد نیاز خود، برای منزل تهیه کند.

اولین تبلیغات نیز به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش، فوراً بلیط‌ های آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد. از دیجیتال مارکتینگ می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین حوزه‌هایی نام برد که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن به‌وجود آورده است.

ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

مـدت‌ ها ست که کاربرد هـوش مصنـوعی دربازاریابی دیجیتـالی چشمگیـر بـوده و شرکت ‌ها از مزایای آن برای پیشرفت کسب‌و کار خـود و فروش محصولاتشان استفـاده می‌کنند و از طرفی با ورود جدی فناوری هـوش مـصـنـوعی بـه صنـعـت فـروش،صنعتگران از هوش مصنوعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی ضروری برای افزایش فروش خود بهره می‌برند. در واقع، این حضور فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند به بهینه ‌سازی و سرعت بخشیدن به بسیاری از کارهای بازاریابی مختلف، بهبود تجربیات مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

اکنون، میان بسیاری از برنـد های موفـق، استفاده از هوش مصنوعـی در دیجیتـال مارکتینگ رواج یافته است. به عنوان مثال، آمازون بر اسـاس جستجوهـا، خریـدها و بازدیدهـای قبلی مخاطبان و مشتریان، از هوش مصنوعی برای نشان دادن محصولات مرتبط به خریداران استفاده می‌کند.

این کار می‌تـواند خریـد را برای مشتـری شخصی سازی کند و در ادامه خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کند. در واقع امروزه هوش مصنـوعی به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال، طیف وسیعی از مزایـا و فرصت‌ های واقعی را در اختیـار بازاریابان قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی مواردی مانند؛ پیش‌بینی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجربیات بهتر برای مشتریان و بازاریابی هدفمند را امکان‌پذیر می‌کند که بدون شک افزایش بازگشت سرمایه را برای کسب‌وکارها در بر خواهد داشت. برای اینکه به کمک فناوری هوش مصنوعی بتوانید محصول خود را از طریق بازاریابی شبکه ‌ای به بهتریـن نحو پیش ببـرید، لازم است به مواردی همچون شناخت مخاطبـان هدف و درک نیازها، علایق و ترجیحات آنها توجه کنید، تا این امکان فراهم گردد که ارتباط هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتالی برای شما به بهترین شیوه ثمربخش باشد.

در واقـع، جمـع‌آوری، تجـزیـه و تحلیـل و پـردازش مجموعـه عظیمـی از داده‌های مخاطبان، بهترین کاری است که می‌توان در این خصوص انجام داد.

مزایای بازاریابی با هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی مزایای متفاوتی دارد. مثلاً، بازاریابـی هـوش مصنوعـی می‌تواند در حـوزه کاهش ریسـک، افزایش سرعـت، رضایت بیشتر مشتـری، افزایش درآمـد و موارد دیگر یک مزیت به‌حساب آید.

بعضی مزایای آن قابل ‌اندازه‌گیری (تعداد فروش) و بعضی دیگر غیرقابل اندازه‌گیری (رضایت کاربر) هستند. چند مزیت دیگر هم وجود دارد که می‌توان در همه موارد مشاهده کرد:

* جمع‌آوری و غربال کردن دسته عظیمی از داده‌های بازاریابی مربوط به کمپین ‌ها و برنامه ‌های مختلـف، که در غیر این صـورت باید به‌صورت دستی مرتب شوند.

* ایجـاد زبـان انسـانی برای تولیـد محتوا، بـات ‌های خدمـات مشتری، شخصـی ‌سازی تجربه و سایر موارد.

* پیش‌بینی مـؤثرترین تبلیغـات برای هر کسب ‌وکار به‌منظور دستیابی به مخاطبان بیشتر و به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه از استراتژی بازاریابی.

* ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی به کسب ‌وکار کمک می‌کنند تا بر اساس داده‌های کلی، یک استراتژی بازاریابی یا رشد مناسب برای خود پیدا کنند.

* نوشتن محتوای کوتاه و بلند برای استراتژی بازاریابی، مانند زیرنویس‌ ویدیو، عنوان ایمیل، تبلیغ وب، وبلاگ‌ها و موارد دیگر.

* تغییر تجربه مشتری با کمک ابزارهای بازاریابی مثل صفحه وب، پست رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل متناسب با علاقه مندی های قبلی او و ترغیب مشتری به یک عمل ویژه مثل کلیک کردن روی لینک، ثبت‌نام یا خرید محصول.

اگر بازاریابان به ‌درستی از بازاریـابی هـوش مصنوعی استفـاده کننـد، می‌‌توانند با استخراج ارزشمندترین دیدگاه‌‌ها از داده‌ها و اقدام فوری بر اساس آنها، کل برنامه بازاریابی خود را متحول کنند. پلتفرم ‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌ سرعت در تمامی موارد تصمیم بگیرند و همچنین می‌توانند مؤثرترین روش تبلیغ برای تعامل بیشتر با مشتریان و مخاطبان و کسب بیشتـرین ارزش از کمپین ‌ها را مشخص کنند.

بازاریابـی هوش مصنوعی کمک کنـد پیام‌ های شخصی‌سازی شده را در نقاط مناسب چرخه عمر مصرف‌کننده به او ارائه دهید. همچنین به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند، مشتریان در معرض خطر را شناسایی کرده و آنها را با اطلاعاتی مواجه کنند که منجر به تعامل مجدد با برند شود.

اغلب سازمان‌ها نمی‌توانند به ‌سرعت با داده‌های حاصل از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال هماهنگ شوند و در نتیجه نمی‌توانند بفهمند که موفقیت شرکت نتیجه کدام کمپین‌ است. داشبوردهـایی که از بازاریـابی هـوش مصنوعـی استفـاده می‌کننـد، دیـد کامل تری از روش‌ های نتیجه ‌بخش ارائـه می‌کنند و در نتیجه می‌توان همان روش را در کانال ‌های مختلف تکرار کرد و بودجه لازم را به آن اختصاص داد.

بازاریابی هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ ها را سریع‌تر از انسان ‌ها تحلیل کند و با کمک یادگیری ماشینی و بر اساس نوع کمپین و مشتریان فوراً تصمیم‌گیری کند. در نتیجه اعضـای تیـم یا شرکت وقت کافی دارند تـا به ابتکارات استراتژیک بپردازند و کمپین‌های هوش مصنوعی را تقویت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا