اخبار سمااقتصادی

29 مهر، مراسم روز ملی صادرات برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری صدای سما؛ بیست و نهمین همایش روز ملی صادرات با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، و جمعی از اعضای هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی ایران، صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در سالن اجلاس سران برگزار شد.

تأکید وزیر صمت بر تحول ساختاری در نظام صادرات ایران/ ایران در مسیر بازگشت به جاده ابریشم تجارت جهانی

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین روز ملی صادرات با اشاره به ضرورت بازنگری در ساختار صادرات کشور، گفت: تحول در نظام بازرگانی بدون مشارکت مستقیم بخش خصوصی ممکن نیست. وی خواستار بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های مشترک بازرگانی برای توسعه بازارهای جهانی شد.

 

ایران؛ گذرگاه تمدن و تجارت جهانی

در این مراسم، سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر جایگاه راهبردی ایران در نقشه تجارت جهانی گفت:«ما در میانه جاده ابریشم قرار داریم؛ از خلیج فارس تا شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا، ایران همواره مسیری برای جابه‌جایی کالا، فرهنگ و آیین بوده است.»

ضرورت تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی

اتابک با بیان اینکه مقاصد صادراتی ایران محدود شده است، افزود:«از مجموع ۲۶ میلیارد دلار صادرات نیمه نخست امسال، حدود ۱۵ میلیارد دلار به کشورهای همسایه اختصاص دارد. این موضوع نشان می‌دهد تنوع جغرافیایی صادرات ما کاهش یافته و باید برای گسترش بازارهای هدف برنامه‌ریزی کنیم.»

توسعه تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای منطقه

وزیر صمت با اشاره به سیاست‌های تعرفه‌ای ایران تصریح کرد:«در چارچوب توافق با اتحادیه اوراسیا، امروز ۸۷ درصد از کالاهای مبادله‌شده دارای تعرفه ترجیحی یا تعرفه صفر هستند. همچنین با پاکستان نیز برای بسیاری از کالاها تعرفه ترجیحی تعیین شده و مذاکرات مشابهی با عمان در حال انجام است تا این کشور نیز به جمع شرکای تجاری ترجیحی ایران بپیوندد.»

لزوم توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان

اتابک تأکید کرد:«نباید تنها کالا صادر کنیم؛ باید بسته‌های دیجیتال، خدمات فنی و مهندسی و محصولات مبتنی بر دانش را نیز صادر نماییم. کشورهای زیادی آماده همکاری در این زمینه هستند و می‌توان از این مسیر، ارزآوری پایدار برای کشور ایجاد کرد.»

تحول ساختاری در نظام صادرات کشور

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«اگر به دنبال تحول در صادرات هستیم، باید ساختارها را نیز متحول کنیم. نباید رایزنان بازرگانی را از میان کارمندان دولتی انتخاب کنیم؛ بلکه باید از ظرفیت اتاق‌های مشترک بازرگانی و بخش خصوصی به‌طور مستقیم بهره ببریم.»

او همچنین با اشاره به لزوم تدوین اطلس ملی صادرات افزود:«تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که نوسانات صادراتی کشور ناشی از فقدان نقشه راه دقیق است؛ بنابراین باید مشخص شود جهان به چه کالاهایی نیاز دارد و ایران در چه حوزه‌هایی توان رقابت دارد.»

صادرکنندگان، پل‌های اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی

اتابک در پایان سخنان خود گفت:«صادرکنندگان، سازندگان پل‌هایی هستند که اقتصاد ایران را به اقتصاد بین‌الملل متصل می‌کنند و حمایت از آن‌ها، حمایت از مسیر خلق ارزش و رقابت‌پذیر شدن تولید است.»

چالش‌های ژئوپولیتیکی و ضرورت تغییر در ساختار صادرات

در ادامه  صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در مراسم بیست‌ونهمین روز ملی صادرات گفت: «صادرات، نمایش چهره توانمند ایران و ایرانی در جهان است و معنای آن، اثبات ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌هاست.»
او با تأکید بر اینکه مسیر صادرات در ایران آسان نیست، افزود: «تحریم‌ها و ناپایداری سیاست‌های ارزی و تجاری، مهم‌ترین چالش‌های صادرکنندگان ایرانی هستند که هزینه تجارت را به‌شدت افزایش داده‌اند.»

 

رشد ۱۵.۶ درصدی صادرات غیرنفتی در سال گذشته

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از ثبت رکوردی بی‌سابقه در صادرات غیرنفتی کشور خبر داد و گفت:«در سال گذشته با رشد ۱۵.۶ درصدی، رقم صادرات غیرنفتی کشور به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید.»

به گزارش روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از ثبت رکوردی بی‌سابقه در صادرات غیرنفتی کشور خبر داد و اظهار داشت:«در سال گذشته با رشد ۱۵.۶ درصدی، رقم صادرات غیرنفتی کشور به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید.»

وی افزود:«در ابتدای امسال، به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و فولادی و نیز تأثیر جنگ ۱۲روزه در آغاز سال، شاهد رشد منفی در صادرات بودیم، اما در پایان شش‌ماهه نخست، ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۲۶ میلیارد دلار رسید که تقریباً برابر با رقم مدت مشابه سال قبل است. امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد رشد مثبت صادرات غیرنفتی باشیم».

سه محور اصلی برای رشد صادرات

دهقان‌دهنوی سه محور اصلی فعالیت سازمان توسعه تجارت را تسهیل و رفع موانع صادرات، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات‌محوری در تولید عنوان کرد.

وی همچنین از احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته تفسیر آیین‌نامه تجارت مرزی به‌عنوان دو اقدام کلیدی در سال جاری یاد کرد و گفت: «شاخص‌های رتبه‌بندی کارت‌های اعتباری، رفع محدودیت‌های صادراتی در مناطق آزاد و حل مشکلات مربوط به واردات موقت نیز از دیگر اقدامات سازمان بوده است.»

رفع محدودیت‌ها و توسعه زیرساخت‌های صادراتی

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان تأکید کرد:«در سال گذشته، سازمان توسعه تجارت از هرگونه تصمیمی که می‌توانست منجر به ایجاد ممنوعیت صادراتی شود، جلوگیری کرد. همچنین هزینه بازاریابی در بازار هدف را به‌عنوان بخشی از رفع تعهد ارزی صادرکنندگان پذیرفتیم.»

به گفته وی، مذاکرات تجارت آزاد با کشورهایی چون پاکستان، کوبا، آذربایجان، اندونزی و ترکیه در حال پیگیری است و تاکنون ۹ پایانه صادراتی راه‌اندازی و ۱۳۱ نمایشگاه بین‌المللی با حضور فعال ایران برگزار شده است.

 

رئیس اتاق ایران: تجارت کشور باید خود را با شرایط جدید جهانی تطبیق دهد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ناآرامی‌های ژئوپولیتیکی منطقه و تغییر ترتیبات پولی میان کشورها اظهار داشت:عبور از خام‌فروشی و حرکت به سمت قراردادهای تولید مشترک و برندسازی‌های بین‌المللی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ناآرامی‌های ژئوپولیتیکی در منطقه و تغییر ترتیبات پولی میان کشورها تأکید کرد:«ساختار تجارت کشور باید خود را با شرایط جدید سازگار کند. عبور از خام‌فروشی و حرکت به سمت قراردادهای تولید مشترک و برندسازی‌های بین‌المللی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.»

وی با اشاره به ظرفیت بالای بازارهای منطقه افزود:«کشورهای همسایه توان بالایی برای جذب محصولات ایرانی دارند، اما محدودیت‌های لجستیکی مانع از بهره‌برداری کامل از این ظرفیت شده است.»

سه اهرم کلیدی برای جهش صادرات غیرنفتی

حسن‌زاده در ادامه سخنان خود به تشریح راهکارهای عملی برای تقویت صادرات غیرنفتی پرداخت و گفت:«سه اهرم کلیدی می‌تواند پیشران توسعه صادرات کشور باشد.»

او این اهرم‌ها را چنین برشمرد:

  1. تسهیل و هدف‌گذاری در مقررات و مسیرهای ترانزیتی، از جمله فعال‌سازی کریدور شرقی–غربی و مسیرهای ریلی مرزی با آسیای میانه به‌منظور کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل.
  2. توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، ایجاد اعتبارات منطقه‌ای و تقویت پوشش ریسک صادراتی برای افزایش امنیت اقتصادی صادرکنندگان.
  3. ارتقای استاندارد و برند کالاهای ایرانی، همراه با افزایش مشارکت بنگاه‌های کوچک و متوسط در فرایند صادرات.

 

وی در پایان تأکید کرد:«برای تحقق جهش صادرات غیرنفتی، باید مجموعه سیاست‌های تجاری، مالی و زیرساختی کشور همسو با شرایط نوین اقتصاد جهانی بازآرایی شود.»

 

تنظیم خبر: حبیبه رحیمیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا