یادداشت

بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت چهاردهم»

✍️واحد اقتصادی

 

تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال

بحث فعالی درباره میزان تأثیر هوش مصنوعی بر محیط کار و اینکه کدام بخش‌ها و نقش‌ها بیشترین تأثیر را خواهند داشت، وجود دارد. هنوز اجماع روشنی درباره اثر خالص هوش مصنوعی و اینکه آیا مشاغل از دست رفته در اثر خودکارسازی با مشاغل جدید ایجاد شده جبران می‌شود یا خیر، وجود ندارد.

تحقیق ما نشان داد که ۳۶٪ از کسب‌وکارها هنوز معتقدند پیش‌بینی تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال زود است. جالب است که تنها یک‌هشتم شرکت‌ها (۱۲٪) معتقد بودند هوش مصنوعی منجر به افزایش خالص مشاغل در بخش آن‌ها خواهد شد.

در پاسخ‌های کیفی نظرسنجی، تأثیر بر اشتغال و خدمات مشتری به عنوان یکی از دلایلی ذکر شد که چرا هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود. نمونه‌هایی از این پاسخ‌ها شامل موارد زیر است:

  • «ما به آن نیاز نداریم و باعث کاهش کارکنان خواهد شد. همچنین مشتریان نیاز به تعامل حضوری دارند.»
    شرکت کوچک لجستیک در استافوردشایر
  • «مشتریان تعامل انسانی را ترجیح می‌دهند.»
    شرکت کوچک مهمان‌نوازی در استافوردشایر
  • «کسب‌وکار ما در بخش خلاقیت است. جایگزینی افراد خلاق و با استعداد با فناوری هوش مصنوعی شروع یک مسیر لغزنده خطرناک است که در بلندمدت می‌تواند خلاقیت انسانی را به حد انقراض برساند.»
    شرکت کوچک بازاریابی در نورفک

دیدگاه‌ها و استفاده کسب‌وکارها از هوش مصنوعی: نظر گروه کارشناسان ما
ما تحقیقات خود را با گفت‌وگو با فعالان صنعت و ذی‌نفعان حوزه هوش مصنوعی تکمیل کرده‌ایم که به‌صورت گروه «چالش انقلاب دیجیتال» گرد هم آمده‌اند. آن‌ها راه‌های بیشتری را شناسایی کرده‌اند که کسب‌وکارها در بخش‌های مختلف در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند.

استفاده رسمی و غیررسمی:

  • همیشه یک دیدگاه واحد در کسب‌وکارها درباره هوش مصنوعی وجود ندارد؛ گاهی این موضوع یک تصمیم رهبری است، اما در موارد دیگر کارکنان بدون موافقت رهبری یا حتی بدون اطلاع مدیران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌های منفی:

  • برخی کسب‌وکارهای بزرگ از سیستم‌های هوش مصنوعی داخلی استفاده می‌کنند نه سیستم‌های خارجی، زیرا آن‌ها این کار را برای حفاظت کامل از امنیت خود ضروری می‌دانند.
  • در یک سازمان بزرگ رسانه‌ای، نسبت به توانایی هوش مصنوعی در تأثیرگذاری قابل توجه بر سازمان، به دلیل نگرانی‌های مربوط به دقت، تردید وجود داشت.
  • ChatGPT توسط برخی کسب‌وکارها به‌عنوان سیستمی که احتمالاً با گذشت زمان کمتر مفید خواهد بود، دیده می‌شود، زیرا سازمان‌ها اطلاعات خود را از جریان در دسترس سیستم حذف می‌کنند.

قوانین GDPR می‌تواند نکات آموزنده‌ای برای پذیرش هوش مصنوعی ارائه دهد:

  • تغییرات GDPR بیشتر به دلیل مقررات اعمال شد تا نوآوری؛ نیاز به بررسی دقیق فرآیندها و تضمین امنیت، مشابه با وارد کردن یک سیستم کاری مبتنی بر هوش مصنوعی جدید است.
  • جالب خواهد بود که ببینیم در آینده، آن کسب‌وکارهایی که رویکرد جامع و دقیق برای رعایت GDPR داشته‌اند، آیا به همان‌هایی تبدیل می‌شوند که بیشترین اعتماد را به استفاده از هوش مصنوعی دارند یا خیر.

 

انواع کاربران کسب‌وکار هوش مصنوعی

بر اساس تحقیقاتی که در بالا خلاصه شد، ما چهار دسته کلی از کاربران کسب‌وکار را توسعه داده‌ایم تا درک نحوه استفاده و تعامل کسب‌وکارها با هوش مصنوعی ساده‌تر شود:

  1. محتاط
    بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک، نسبت به هوش مصنوعی محتاط هستند و ترجیح می‌دهند با آن تعامل نداشته باشند. دلایل آن شامل ریسک‌های امنیتی احتمالی و امکان وقوع کلاهبرداری‌هاست. این کسب‌وکارها از فرصت‌های افزایش بهره‌وری که هوش مصنوعی می‌تواند فراهم کند، به‌طور کامل استفاده نمی‌کنند.
  2. بیش از حد اعتمادکننده
    برخی از کارکنانی که با رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی راحت هستند، ممکن است بیش از حد به صحت و دقت برخی کاربردهای هوش مصنوعی اعتماد کنند. آن‌ها ممکن است نسبت به برخی نگرانی‌های واقعی درباره هوش مصنوعی، مانند برنامه‌هایی که شناخته شده‌اند نتایج نادرست یا گمراه‌کننده ارائه می‌دهند، آگاهی نداشته یا آن‌ها را نادیده بگیرند.
  3. غافل/نا آگاه
    برخی کسب‌وکارها نمی‌دانند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، زیرا تولیدکنندگان نرم‌افزار به‌طور فزاینده‌ای هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام می‌کنند. این موضوع می‌تواند ریسک‌های غیرمنتظره‌ای ایجاد کند، مانند استفاده ناخواسته از سیستم‌هایی که به‌طور خارجی اعتبارسنجی نشده‌اند و نتایج نادرست تولید می‌کنند. این روند قرار است ادامه یابد و طبق نظر Bloomberg Intelligence، این حوزه از هوش مصنوعی جاسازی شده، بخش حیاتی رشد این صنعت خواهد بود.
  4. پیاده‌سازان مؤثر
    کسانی که در استفاده از فناوری هوش مصنوعی راحت هستند و کاربرد، ریسک‌ها و محدودیت‌های آن را ارزیابی کرده‌اند. سازمان‌ها در بخش‌های مختلف رویکردهای متفاوتی برای پیاده‌سازی مؤثر خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا