مقابله با نقشههای خصمانه؛ ایران تحریمها را درهم میشکند و همبستگی داخلی و منطقهای خود را استحکام میبخشد

نجاح محمدعلی، روزنامهنگار محقق در امور ایران و منطقه:
برخی طرفها در اینجا و آنجا تلاش دارند با نشر شایعات و گزارشهای جعلی، ثبات داخلی جمهوری اسلامی ایران را متزلزل کنند، بهویژه با احتمال بازگشت تحریمهای بینالمللی. این گزارشها، که از سوی رسانههای دشمن ترویج میشوند، بخشی از نقشهای گستردهتر هستند که به دنبال ایجاد ناآرامی و بهرهبرداری از شرایط اقتصادی برای تضعیف اراده مردمی است، همانگونه که در گذشته تلاش کردند اقتصاد ایران را در آستانه فروپاشی جلوه دهند، در حالی که شواهد خلاف آن را نشان میدهد.
با این حال، ایران با پیشینهای درخشان در مقاومت، این ترفندها را بهخوبی میشناسد و برای مصونسازی خود در برابر آنها تلاش میکند، با تمرکز بر تقویت اقتصاد ملی و تعمیق پیوندها با متحدان منطقهای، متکی بر تجربههای موفق خود در رویارویی با تحریمهایی که بیش از چهار دهه ادامه یافتهاند.
تحریمهای اعمالشده بر ایران، ادامه زنجیرهای طولانی از سیاستهای استعماری است که با هدف مهار و تضعیف دولتی مستقل طراحی شده؛ دولتی که سلطهپذیری غرب را قاطعانه رد کرده است. این فشارها، با تمام شدت خود، نتوانستهاند ایران را از حرکت بازدارند؛ نه در مسیر حضور فعال در بازارهای جهانی و نه در ارادهاش برای پیشبرد استقلال و شکوفایی.
با وجود تلاشها برای به صفر رساندن صادرات نفت، اقتصاد ایران انعطافپذیری خود را از طریق تنوعبخشی به منابع و توسعه صنایع داخلی نشان داده است، چنانکه رشد ۳٫۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۵، با وجود فشارها، بر اساس برآوردهای صندوق بینالمللی پول، گواه این امر است. به جای آنکه این تحریمها به «نارضایتی عمومی» منجر شوند، چنانکه مروجان نقشههای دشمن ادعا میکنند، وحدت مردمی و خودکفایی را تقویت کردهاند. صادرات غیرنفتی در سالهای اخیر به سطوح بیسابقهای رسیده و به افزایش ذخایر ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یاری رسانده است. ملت ایران، با آگاهی تاریخی عمیق خود، این چالشها را فرصتی برای نوآوری و پیشرفت میبیند، نه دلیلی برای فروپاشی، چنانکه مطالعات درباره استراتژیهای تنوعبخشی اقتصادی نشاندهنده استحکام ایران در برابر فشارهای خارجی بوده است.
برای مقابله با این نقشهها، ایران باید اقدامات فوری و جامع اتخاذ کند.
نخست، تقویت برنامههای اقتصادی داخلی از طریق حمایت از بخش کشاورزی و صنعتی، و گسترش سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر و فناوری، مانند طرح افزودن ۱۰ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵، از جمله اتصال ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی جدید در استان یزد به شبکه ملی، که خودکفایی را تقویت و وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش میدهد.
دوم، تشویق پروژههای همکاری بین بخشهای دولتی و خصوصی برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید، که اثرات کمبود احتمالی درآمدهای نفتی را کاهش میدهد، با بهرهگیری از مشوقهایی مانند تعرفههای تشویقی برای سرمایهگذاران در انرژیهای تجدیدپذیر.
همچنین، پیشنهاد میشود که کارزارهای آگاهیبخشی رسانهای برای افشای تبلیغات دشمنانه تشدید شود، با تأکید بر داستانهای موفقیت ایران در رویارویی با تحریمهای گذشته، مانند رشد فراتر از انتظار بخش صنعتی، تا اعتماد عمومی تقویت شود و از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری گردد.
در سطح منطقهای، اهمیت تقویت اتحاد با متحدان همسو با ایران در مقاومت علیه استعمار و تروریسم برجسته است. برای نمونه، حزبالله لبنان، گروههای مقاومت عراقی و حشد شعبی تنها شرکای استراتژیک در ساخت جبههای متحد علیه تهدیدات خارجی هستند. حزبالله با مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیستی و مبارزه با تروریسم، به ثبات لبنان یاری رسانده و نقشی مشترک با حماس در دفاع از حاکمیت ایفا کرده است. حشد شعبی نیز، بهعنوان نهادی امنیتی که از بطن مرجعیت دینی عراق زاده شده، نقشی تعیینکننده در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرده و ثبات را به مناطق وسیعی از عراق بازگردانده، با وجود فشارهای آمریکا برای محدودسازی آن.
سفر اخیر علی لاریجانی به لبنان و عراق، بهعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، گامی مثبت در جهت تعمیق همکاریهای مشترک بود، نه مداخلهای که دشمنان ادعا میکنند. این سفر به امضای توافق امنیتی مشترک با عراق برای مبارزه با تروریسم و تقویت پیوندهای امنیتی، و نیز انتقال پیامهای حمایت از لبنان برای گسترش همکاری منجر شد.
این سفر بر حمایت از ثبات منطقهای از طریق تبادل تجربه در مبارزه با تروریسم و حفظ حاکمیت ملی متمرکز بود و نشاندهنده تعهد ایران به یاریرساندن به دوستان خود در برابر فشارهای خارجی است، بهویژه در برابر تلاشها برای خلع سلاح متحدان که این گروهها آن را تهدیدی علیه دفاع ملی میدانند. در برابر این تلاشها، ایران از گفتوگوی دیپلماتیک برای حفظ جایگاه این گروهها بهعنوان بخشی اساسی از ساختار امنیتی کشورهایشان حمایت میکند، مانند فشارها بر عراق برای اصلاح حشد شعبی بدون تضعیف آن، با حفظ نقشش در مقابله با تروریسم.
برای نمونه، میتوان ابتکارهای مشترکی برای آموزش نیروهای رسمی پیشنهاد کرد، در حالی که نقش مقاومت در دفاع از حاکمیت حفظ شود، مانند برنامههای تبادل تجربه در مبارزه با گروههای تروریستی.
همچنین، تقویت تبادل اقتصادی با لبنان و عراق، مانند پروژههای زیرساختی مشترک در حوزههای انرژی و حملونقل، برای پیوند منافع متقابل و جلوگیری از جدایی از اتحاد توصیه میشود، که به ثبات منطقهای به دور از مداخلات آمریکا، که به دنبال تفرقهافکنی و حمایت از تروریسم است، یاری میرساند.
برخلاف ادعای دشمنان مبنی بر اتلاف منابع، حمایت از متحدان به نفع ایران است، از طریق تقویت امنیت منطقهای و گشایش بازارهای جدید، مانند مشارکتهای تجاری با عراق که به جبران خسارات نفتی کمک کرده است. ملت ایران آگاه است که این سیاستها از مرزها محافظت و از گسترش تروریسم جلوگیری میکند، که در نهایت به اقتصاد داخلی یاری میرساند، بهویژه با موفقیت در افزایش تعامل با اقتصاد جهانی با وجود تحریمها.
برای ناکام گذاشتن هرگونه تلاش برای ایجاد ناآرامی، پیشنهاد میشود حمایت اجتماعی از طریق برنامههای مراقبتهای بهداشتی و آموزشی تقویت شود، با تشویق گفتوگوی باز میان دولت و شهروندان برای رفع نگرانیهای اقتصادی، مانند گسترش برنامههای اجتماعی که در سالهای اخیر میلیونها نفر را پوشش دادهاند، تا انسجام اجتماعی تقویت شود.
در پایان، ایران در معرض فروپاشی نیست، چنانکه دشمنان با کارزارهای تبلیغاتی گسترده ادعا میکنند، بلکه در مرحلهای از تحول به سوی قدرتی بزرگتر قرار دارد، متکی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی که کارآمدی خود را در برابر فشارهای خارجی اثبات کرده است. نقشههایی که سعی در نشاندادن وضعیت بهعنوان فاجعهای قریبالوقوع دارند، در برابر اراده مردمی و رهبری حکیمانه ناکام خواهند ماند.
با تمرکز بر وحدت داخلی، تقویت اقتصاد مقاومتی، و تعمیق پیوندها با متحدان، ایران از هرگونه تحریمهای بینالمللی احتمالی، در صورت بازگشت، نیرومندتر بیرون خواهد آمد و چالشها را به فرصتهایی برای رشد و استقلال تبدیل خواهد کرد، چنانکه در پروژههای انرژی تجدیدپذیر، که سالانه هزاران مگاوات به ظرفیت کشور میافزایند، دیده میشود. ملت ایران، که در گذشته پیروز شده، به ساخت آیندهای درخشان ادامه خواهد داد، به دور از تبلیغات دشمنانه.