پیشرفت های جدید در آموزش دانشگاهی افسران پلیس
فرآیند توسعه آموزش عالی در محدوده اروپا یک تاثیر مهم بر روی تغییراتی داشته است که در آموزش عالی پلیس رخ داده است.
غلامحسین بیابانی دانشیار گروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین
فرآیند توسعه آموزش عالی در محدوده اروپا یک تاثیر مهم بر روی تغییراتی داشته است که در آموزش عالی پلیس رخ داده است. در تلاشی برای مدرنیزه کردن و حرفهای کردن فعالیت پلیسی، به میزانی هر چه بیشتر رایج میشود که پلیسها یک مدرک دانشگاهی کسب کنند. هم مدیران پلیس و هم دانشگاهیها دیدگاههای مساعدی در زمینه آموزش دانشگاهی به پلیس و همکاری برای ارائه دورههای پلیسی دارند.
به همان اندازه که آموزش برای کادر اجرایی آینده اهمیت دارد، بهبود مهارتهای مدیریتی کسانی که هماکنون صاحب پستهای مدیریتی هستند نیز مهم است. آنالیز نیازهای آموزشی به روشنی نشان میدهد که یک مطالبه عظیم برآورده نشده برای این نوع از خدمات آموزشی وجود دارد. بیش از 20 سال است که رهبران پلیس شامل اداره پلیس و وزارت کشور و کمیسیونرهای پلیس نیاز به عملکرد حرفهای پلیس از طریق آموزش دانشگاهی را مورد بحث قرار دادهاند. این بحث هنوز ادامه دارد و گامهای مختلفی توسط سازمانهای پلیس و دولت برای رسیدن به هدف حرفهایگری پلیس برداشته شده است.
امروزه پژوهشگران آموزش این سوال را میپرسند که چگونه میتوان یک متخصص برای آینده تربیت کرد که توانایی سازگاری در جامعهای را داشته باشد که با سرعت در حال تغییر است و پر از چالشها است، که این شخص میزان دانش ضروری را جمعآوری کند، بتواند این دانش را در موقعیتهای عملی مختلف به کار گیرد، بتواند آینده کار خود را پیشبینی، آنالیز و تفسیر کند. آموزش یک انسان مدرن در نهایت تبدیل میشود به آموزش خویشتن و در تمامی طول عمر فرد ادامه مییابد. برخورد، تشخیص، تجربه، گزینش، ادامه و توسعه میراث فرهنگی مهم است. در نتیجه چهار اصل در مورد آموزش مورد تاکید در هر برنامه درسی آکادمیک پیشبینی شده است: انسانمداری، دموکراسی، ملیگرایی و بازسازی. فضا برای عمل متقابل بین یک فرد و جامعه نیز آشکار شده است. همهی اینها باعث رشدی پایدار میشوند. توجه به این مسائل مربوط میشود به آماده ساختن متخصصان حوزههای مختلف و بهویژه افسران پلیس.
تنها تسهیلات آموزشی پلیس که آموزش عالی پلیس را فراهم میسازد، حوزههای کلیدی با بالاترین اولویت شامل آموزش کادر مدیریتی پلیس و معرفی فرمهای جدید آموزش مربوط به آموزش عالی عمومی میشوند.
در فرآیند آماده ساختن افسران پلیس در این دانشکده، به آنها دانشی در مورد علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم قضایی و غیره داده میشود. ما در حالی که از دانش پیشرفته استفاده میکنیم، به دنبال رشد ظرفیتهای تحلیلی و منطقی افسر قضایی آینده هستیم و به دنبال ارائه ارزشها و فرهنگهای مختلف به آنان هستیم.
آموزش یک افسر پلیس شبیه نوعی هنر است که هم شامل دانش و مهارت کسب شده و هم متد تشخیص و آنالیز می شود. اما ما باید با یک ویژگی منفی آموزش عالی افسران پلیس مواجه شویم: پس از فارغالتحصیلی و داشتن گنجینهای عظیم از دانش، افسران آینده نخواهند دانست که چگونه از آن ها استفاده کنند. این امر دلیل این است که سازگاری با شرایطی که به سرعت در حال تغییر است، برای آنان دشوار است. در نتیجه، یک افسر پلیس باید آموزش داده شود که شخصیتی مستقل و متبحر داشته باشد که بتواند در شرایط با ریسک بالا تصمیمات حساس اتخاذ کند. دانش تئوریک باید رابطه نزدیکی با عمل داشته باشد.
پژوهش ها در مورد آموزش پلیس درون بحثها و پژوهش در مورد فعالیت حرفهای پلیس قرار میگیرد. تا امروز بیشتر پژوهشها بر روی استخدام پلیس و مفهوم ترویج موقعیت حرفهای پلیس از طریق تکمیل آموزش دانشگاهی به عنوان یک الزام ورود تمرکز داشتهاند.
این مقاله با فراهمسازی یک مرور مختصر در مورد تاثیر آموزش دانشگاهی بر روی افسران پلیس آغاز میکند. آموزش همان چیزی است که ما را به انسان بدل میسازد. آموزش آنقدر از زندگی ما در اجتماع جداییناپذیر است که حتی اگر ما فقط تعلیمات رسمی را درنظر بگیریم، اغراق نکردهایم اگر بگوییم که تمامی تلاش های دیگر انسان بر آموزش تکیه دارند و تمامی بخشهای دیگر زندگی توسط آموزش هدایت میشوند و آموزش در آنها نقشی دارد. آموزش یک علم و هنر عملی است و توجیه هنجاری آن انسان در اجتماع را به عنوان نقطه آغازین خود میداند. آموزش در خدمت امر اجتماعی و امر اخلاقی است واگر تفاوتی ایجاد نکند، اگر پرورش ندهد، آموزش نیست.
منبع: نوآوران آنلاین