یادداشت

راهکارهای استقرار مدیـریت دانش در سازمان ها «قسمت دوم»

دکتر سید حمیدرضا قریشی، عضو هیئت علمی دانشگاه

اشاره:

در قسمت قبل ذکر نمودیم که طـی سـال‌هـای دراز، سـازمان‌هـای نویـن را ماشیـن‌هایی در نظـر می‌گرفتند که فـرآیندها و خروجی‌شـان در یـک مسـیـر در خـور پیـش‌بیـنـی اداره می‌شـد.

پایگاه خبری سما

نظریـه فرگشت به ما می‌آموزد که ارگانیسم‌ها به طور طبیعی در حـال تغییر و انطباق با محیط پیرامون خود، در تمامی زمان‌ها هستند.

منطـق اساسـی ابرسازمان، تمرکز بـر سبک ماندن است که با کاهش هزینه‌ها، خطرپذیری، سلب موقعیـت‌های غیرضـروری، برون‌سپاری فرآینـدها و افراد به منظور بهره‌وری بیشتـر با حفظ و ارتقاء سطوح اجرایی انجام می‌شود.

سرعت

با در نظرگیری سرعت بالای توسعه فناوری و رشد رقابت جهانی ، چابکی عبارت است از «توانایی حرکت سریع، قاطعانه و موثر برای پیش بینی، ابتکار و استفاده از تغییرات»

در عصر جهانی شدن فوق العاده رقابتی امروز، سازمانها به حرکت سریع برای حفظ آهنگ رشد، استفاده از فرصت ها یا جلوگیکی از فاجعه احتیاج دارند در جهانی که افکار جدید، فناوری ها و خدمان با هم در تمامی زمان ها پدیدار میگردند، سازمانهایی که نمی تواند برای برآورده سازی احتیاجات مشتریان یا برای قاپیدن فرصت ها ، نوآوری، کاهش هزینه ها و دوری کردن از خطاهای بزرگ به قدر کافی سریع حرکت کنند، شکست میخورند و زود از چرخه تجارت حذف میگردند. کافی است، به بخش خرده فروشی انگلستان نگاهی بیندازیم. جایی که ترکیبی از شرایط سخت تجارت، هزینه های مصرف کننده را کاهش می دهد و رقابت دد منشانه میان خرده فروشان به بسته شدن شرکت های شناخته شده ای مانند وول ورث، کومت و فوکوس منجر میشود. سازمان های چابک به واکنش سریع و قاطعانه در زمان تغییرات ناگهانی در شرایط کلی بازار، هنگام ظهور رقبای جدید و توسعه فناوری های تغییر صنعت جدید از طریق رشد دسته بندی محصولات که طیفی از مشتریان را راضی نگه میدارد، قادر هستند. انتخاب سریع برای آنچه مهم است و بر اساس آن عمل می کنیم، ضرورت پیدا می کند . اتخاذ تصمیم سریع و اجرای چالاکی ، ویژگی های یک کسب و کار چابک را تعریف می کنند . همان طوری که هورنی،پسمور و اوشیا تعریف می کنند، برای موفقیت، رهبران باید دگرگونیهای مستمر در افراد، فرآیندها، فناوری و ساختار ایجاد کنند. این امر مستلزم انعطاف پذیری و سرعت در تصمیم گیری است.

هنوز انطباق مسیرهای بهتر ، سریع تر و جدید تر انجام دادن امور، یک شبه به وقوع نمی پیوندند. روی هم رفته ساز مانهای سلسله مراتبی معمولی و ساختارهای دولتی، برای حفظ ثبات و حفاظت از فرآیندها طراحی شده اند و همان طور که با رجوعبه دوره رشد بسیاری از شرکتها و مؤسسات میتوان فهمید، انتظار رقابت بسیار بالا، همچنین فشار عملیاتی برای ادامه و تسریع بیشتر را در آینده خواهم داشت. طبق تحقیقات «مرکز پیشتازی دیلویت» اولویت اول برای این مرکز ، در سال ۲۰۱۴ گسترش است. اما گسترش مستلزم سرمایه گذاری در زیر ساخت های جامد است و تاریخ نشان میدهد که این کار زمان بر است.

نوآوری

توانایی انطباق و رشد در محیط های چایکه با سرعت در حال تغییر، همچنین به عنوان توانایی تولید محصولات مناسب در مکان مناسب ، در زمان مناسب با قیمت مناسب تعریف شده است. رونق مصرف در اوایل دهه دو هزار همچنان ادامه داشت و مصرف کننده به نو آوری تمایل داشت و در جستجوی سرعت و کیفیت بود. در نتیجه، جای تعجب نیست که نو آوری شتاب یافته در حال حاضر در برنامه های اجرایی و هیئت مدیره در هر بخش به میزان بالایی است.

از طریق فناوری ، امکانات برای نوآوری و فرصت های تجاری جدید به نظر بی پایان است. به عنوان مثال در آپریل ۲۰۱۴ ، گوگل که بزرگترین غول اینترنت است اعلام کرد که یک شرکتی، تیتان(هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی) خریداری کرده است. فیسبوک، قبلاً دو هواپیمای بدون سرنشین انگلیسی خریداری کرده بود که در حال حاضر، در نسل هشتم هواپیماهای بدون سرنشین اصلی کار می کنند . این نوع هواپیماها درحال حاضر در چرخه تجارت نیستند.

اگر شما یک شرکت بزرگ چند ملیتی، ارائه دهنده بسته، خدمات کلیدی اضطراری یا ارتشی باشید و هنوز در ساخت این نوع هواپیما سرمایه گذاری نکرده اید یا حداقل موارد آزمون شده مشابه دیگر ، شما در خطر حذف هستید.

هلدینگ بین المللی سما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا