یادداشت

تجارت بین الملل(قسمت اول)

سعید ره انجام، دانشجوی دکتری حقوق و مدرس دانشگاه:

تجارت بیـن الملل به چه معناست؟

تجـارت بین الملل به تبادل کالاها، خدمات سرمایـه و اطلاعات بین دو یا چند کشور اشاره دارد. ایـن مبـادلات دریچـه‌ای به سـوی فرصت‌هـای بی‌نظیر برای کسب و کارها، افراد و جوامـع در سراسر جهان می‌گشاید. تجارت بین‌المللی بـه عنـوان عامل اساسی اقتصاد جهانی شناخته می‌شود و در توسعه و رشد اقتصادی کشورها نقش کلیدی دارد. تجارت بین المللی شامل انواع تبادلات زیر است که هر کدام دارای ویژگی‌ها و تأثیرات خاص خود هستند.

صادرات: فـروش کالاهای تجاری و خدماتـی که در یک کشور تولیـد شده به سایر کشـورها به منظور کسب درآمد و افزایش ارزش افزوده ارسال می‌شوند.

واردات: خریـد کالاها و خدماتی که در کشورهـای دیگر تـولید می‌شونـد و برای رفع نیازهای داخلی کشور ضروری هستند.

سرمایـه گـذاری خـارجی: سرمایـه‌گذاری در کشورهـای دیگـر به منظـور ایجاد یا توسعه کسب و کارها و پروژه ها تجارتی پرسود است.

تبادل خدمات: تبادل خدمات مانند حمل و نقل، مالی، گردشگری فناوری اطلاعات و ارتباطات بین کشورها

تبادل اطلاعات و فناوری: تجارت در زمینه فناوری دانش اطلاعات و مالیات بین المللی

مبادله سرمایه: جریان سرمایه و ارزش ارزها و اوراق بهادار بین کشورها

اهمیت داشتن دانش کافی درباره تجارت بین الملل: تجارت بین المللی علاوه بر توسعه اقتصادی و ایجاد ارتباطات بین کشورها، تنوع و انتخاب‌های بیشتری را برای مصرف‌کنندگان و کسب و کارها فراهم می‌کند. همچنین نقش مهمی در انتقال فناوری تبادل دانش و تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورها دارد از این جهت در این دنیای رقابتی دانش لازم ابزاری قدرتمند برای موفقیت و پیشرفت محسوب می‌شود. از دلایل اهمیـت دانـش کافی در ایـن تجـارت بین المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سودآوری:

– با دانـش کافی می‌توانید بهترین فـرصت‌های تجاری را پیدا کنید مذاکرات موفقی انجام دهیـد و سودآوری تجارت خود را افزایش دهید.

– بـا شناخت بازارهای مختلف همچنین در نظـرگرفتن نیازهـا و سلیقه‌های مشتریان می‌توانید محصـولات و خدمات خود را به بهترین نحو به آنها عرضه کنید. -با انتخاب شـرکای تجاری منـاسب، می‌توانید به طور مؤثرتری در بازارهای جهانی رقابت کنید.

ایجاد مزیت رقابتی:

– در دنیای رقابتی تجارت بین‌الملل دانش کافی به شما کمک می‌کنـد تا از رقبـای خود پیشی بگیرید و سهـم بیشتری از بازار را به دست آورید.

– با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی بین المللی می‌توانید برند خود را در بازارهای جهانی معرفی کنید.

– با ارائه خدمات پس از فروش مناسب می‌توانید مشتریان خود را حفظ کنید و وفاداری آنها را افزایش دهید.

کاهش هزینه ها:

– با دانش کافی می‌توانید از بسیاری از اشتباهات تجارت پر هزینه جلوگیری کنید و هزینه‌های تجارت خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

-با انتخاب روش‌های حمل و نقل منـاسب و استفاده از مزایای ترانزیت می‌توانید هزینه‌های حمل را کاهش دهید.

– با انتخاب بیمه مناسب می‌توانید از پرداخت هزینه های اضافی در صورت بروز حوادث جلوگیری کنید. ایجاد روابط پایدار:

– دانش کافی به شما کمک می‌کند تا با شرکای تجاری خود در سراسر جهان روابط پایدار و سودمند ایجاد کنید.

– با آگاهی از فرهنگ‌ها و رسوم مختلف می‌توانید اعتماد و احترام شرکای تجاری خود را جلب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا