هـوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ(قسمت دوم)
حمیده مولائی مدیرمسئول:
در مجله شمـاره قبل به تعـریف دیجیتال مارکیتنک پرداختیم و گفتیم که: «دیجیتال مارکتینگ به گونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود.» سپس به ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ و همچنیـن مزایـای بازاریـابی با هوش مصنوعی پرداختیـم و حال ادامه مطلب:
کاربـردهای عمـومی هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش
چشمانداز بازاریابی طی چند سال اخیر به سرعت تغییر کرده است. در سال 2011، تنها 150 شـرکت، راهکارهـای بازاریابی را عرضه میکردند و امروزه تعداد این شرکتها به 5000 شرکت افزایش یافته است. افزایش تعداد راهکارهای بازاریابی به این معناست که بازاریابان باید بیش از پیش تغییرات مداوم بازار را مدنظر قرار دهند تا از رقبای خود پیشی بگیرند.
دارا بودن کلان داده از یک سـو و قدرت تحلیل آن از سوی دیگر، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در بازاریابی و فروش شناخته میشود. همین اصل مهـم سبب شده که حـوزه بازاریابی و فروش از مقاصد یادگیری عمیق و هوش مصنوعی باشد.
از جمله کاربردهای هـوش مصنـوعـی در بـازاریـابی و فـروش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* پیش بینی فروش
* قیمتگذاری
* شناسایی فرصتهای رشد درآمدی
* طبقهبندی بهینه محصولات و پیشبینی ترندها
* خودکارسازی فرآیندهای فروش در ادامه، هر یک از کارکردهای هوش مصنوعی در این دسته شرح داده میشود:
پیشبینی فروش
پیشبینی فروش، بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت تجارت است. این امر به واسطه پیش بینی آینده از طریق دادههای گذشته، ترندهای مربوط به صنعت مورد نظر و بررسی بازار انجام میشود. به کمک الگوریتمهای هوش مصنوعی و با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذاری مانند زمان، اطلاعات رقبا، شرایط بازار و تاریخچه فروش گـذشتـه، مـیتـوان پیشبینـی دقیقـی از فروش داشت و با گذشت زمـان و قابلیت یادگیری ماشین این سیستم پیشبینی را بهبود داد. پیشبینـی بهینه فروش میتـواند عملکرد قیمتگذاری را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
قیمتگذاری
با توجه به رونق روزافزون صنعت تجارت الکترونیک، تنظیم مداوم قیمت حتی برای خرده فروشان آنلاین، چالش بزرگی است. یکـی از اثربخشترین کاربـردهای هـوش مصنوعی در بازاریابی و فروش که بواسطه تــوانـایـی پـردازش کـلانداده حـاصـل میگردد، تعیین خودکار قیمت تعداد زیادی از محصـولات است. به بیانی دیگـر، هـوش مصنوعی تـوانایی پیشبینی قیمت یـک محصول بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان تقاضـا، روندهای فصلی، ویژگیهای محصول و تاریخ انتشار نسخههای جدید را دارد. با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و با بهرهگیری از الگوریتمهای یادگیری عمیق، میتوان شرایط پویای بازار را سنجید و محیط رقابتی را نیز برای تعیین قیمت بهینه مدنظر قرار داد. همچنین قیمتگذاری شناور باعث افزایش رغبت و انگیزه مشتریان برای خرید میشود.
وجود حراجها و یا اعمال تخفیفهای دورهای در میزان فروش یک محصول میتواند تأثیر بسزایی بگذارد. از طرف دیگر، کسـانی که حاضر بودند قیمت بیشتری برای محصولی پرداخت کنند حالا کمتر هزینه مینمایند. هوش مصنوعی با ارائه بهترین راهکارها جهت قیمتگذاری شناور و پیشنهاد تخفیف به گروه خاصی از مشتریان، این مشکل را رفع مینماید.
شناسایی فرصتهای رشد درآمدی
یـک پـلتفـرم مجهـز به هـوش مصنـوعی پیشبینی میکند که شرکتها در چه زمان و مکانی باید محصولات خود را بازاریابی کنند تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. جـذب مشتریـان جدید در کنـار حفـظ مشتـریـان قـدیمـی از اهـداف ایـن نـوع سیستمها میباشد که بدون شک، شناسایی نیاز مشتریان، از پیش نیازهای لازم جهت رسیدن به این اهداف است.
به بیـان دیگر، پلتفرمهای هوشمند در این زمینـه به بازاریابها نشـان میدهند که بـرای رشد حـداکثری درآمـد و پیشیگرفتن از رقبـا، چه کارهایی باید انجام داد. هوش مصنوعی میتواند کل اکوسیستم دیجیتالی مشتریان را ثبت کرده و سپس به ارزیابی دادهها بپردازد و فرصتهای رشد درآمدی برندها را شناسایی کند. به عبارت دیگر، کسب و کارها به کمک سیستمهای هوش مصنوعی، توانایی شناسایی مشتریان باارزش خود را دارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه شناسایی تمامی خریداران بالقوه مشتاق، به صورت %100 توسط تیم بازاریاب، امری دشوار است.
هوش مصنوعی این امکان را برای بازاریابان فراهم کرده تا عمل جمعآوری اطلاعات تماس مشتریان و ردهبندی میزان رغبت مشتریان آنها به آسانی انجام شود.
طبقهبندی بهینه محصولات و پیشبینی ترندها
به دلیل رشد رسانههای مجازی، روزانه حجم زیادی از اطلاعات تولید میگردد که شناسایی محصولات محبوب، نامناسب و یا بادوام برای سازمانها بسیار دشوار گشته است.
با گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش و با تکیه بر قابلیتهای پردازش کلاندادهها و الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین میتوان به راحتی و در زمان کم پیشبینی ترندها را انجام داد. به عبارتی با استفاده از هوش مصنوعی، دادههای مشتریان مختلف از سایتها و رسانههای اجتماعی مختلف جمعآوری میشود تا بتوان با پردازش آنها به پیشبینی لحظهای و تحلیل ترندها پرداخت.
خودکارسازی فرآیندهای فروش
به کمک هوش مصنوعی، بسیاری از فعالیتهای اصلی فروش بهطور خودکار انجام میشود که میتواند تأثیر زیادی در صرفهجویی زمان و انرژی داشته باشد.
فعالیتهایی از جمله ورود دادههای فروش، سازماندهی ارتباط با نمایندگان و پشتیبانی مشتریان را میتوان بهطور خودکار، بهراحتی و با دقت زیاد انجام داد. هوش مصنوعی، دادههای منابع مختلف را بدون زحمت و هوشمندانـه با سیستـم ارتباط با مشتری (CRM) یکپارچـه مینماید. همچنین به کمک آن بهطور اتومات، ایمیلهای سفارش شده را به افراد و یا نمایندگان مختلف ارسال نمود.