دانش بنیان های مـردم پــایــه
دکتر مهدی رحیمی رئیس بسیج سازمان علمی:
مقدمه
به قدرت می توان گفت که مردم یکی از اساسـی تریـن مـؤلفه هـای قـدرت ملـی کشـور محسوب می شـوند و در کنار سایر مؤلفـه های قدرت نظام جمهـوری اسلامی ایران می تواند نقش آفرینی مؤثری در عرصه پیشرفت و گستـرش عرصه علم و فنـاوری ایفا نماید. این زمانی میسر است که حاکمیت بتواند به نحو شایسته ای با استفاده از حلقه های میانی علم و فناوری و اتصال همزمان نیازها و مسـائـل اولویـت دار حـال و آینـده بـه توانمندی ها و ظرفیت های علمی کشور و مردم و به سرمایه گذاران و حامیان مردم پایه، مسائل و نیازهای کشور در حال و آینده را حل نمود و کشور را در مسیر مرجعیت علمی قرار دهد.
زنجیره رصد تا تولید ثروت
زنجیـره ارزش تولید علم و فنـاوری شامـل مـراحـل رصـد و پـایــش، ایـده زایــی، ایده پروری، تحقیـق و تولید علـم، فنـاوری (محصول یا خدمات)، تولیـد، بازار و ثـروت مـی بـاشد که نیـازهـای همزمـان تـوجـه جـدی به همـه مراحـل صـورت گیـرد تـا بتـوان در نهـایت یک تجـارت خـوبـی در عـرصـه علـم و فنـاوری علیـه ذی نفعان و ذی نقشـان شـود.
بدیهی است که برای تولیـد ایده های ناب ثـروت آفریـن می بایست در ابتـدا رصد و پایش کسب و کارهای رایج و روزمره از یک طرف و اکتشاف قلمروهای تازه از طرف دیگر مـورد تحقیق و رصـد قرار گیرد و بر اساس اسنـاد بالادستـی حوزه هـای اولویـت دار، کـلان مسـائـل یـا پـروژه هـا را تـوسـط هستـه های کاشف مسئله احصـاء یا کشف نمود و در ادامه در مسیر حرکت تولید ایده قرار داد.
یقینـاً آمـوزش و پـرورش محـل مناسبـی جهت کارخانـه تـولیـد ایـده توسط دانش آمـوزان خـلاق مـی بـاشد که می بـایست توجه جـدی به فضـای مدارس، محتواهای جـذاب درسـی، تـوانمند سـازی معـلمـان و دانش آمـوزان صـورت گیـرد و در فضای آمـوزش عـالی نیـز نظـام ارتـقـاء اعضـاء هیئـت علمـی و پـژوهشگـران و محققـان بـر اساس حل مسـائل و نیازمنـدی ها بنـا نهـاده شود تـا بتـوان چرخـه تولیـد علـم را به تجـاری سـازی و در نهـایت به ثـروت ختـم کرد.
احصاء نظام مسائل اولویت دار
چند سالی است که بعضـی از مراکز آموزش عالی و مؤسسات و سازمان های متولی علم و فناوری دنبال احصاء مسائل و مشکلات و در نهـایت تبـدیـل به سنـد انتـظار (RFP) می باشند تـا به روش هـای مختلفی از قبیل پایان نامه های ارشد، دکتری و پژوهش های پسادکتری یا در قالب پژوهش ها و تحقیقات و … آنها را حل نمایند.
در بُعـد مـردمی، محلات اسلامـی یکـی از گزینـه ها برای کشف و احصاء نظام مسائل محله، توسط هسته های کاشف مسئله در هر محلـه یـا شهرستـان است کـه می تـواند نقـش مـؤثـری در احصـاء نـظام مسـائـل اولویت دار کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی و حل مسائل را ارائه نماید.
این هستـه های دانـای کاشف مسـائل در محلات اسلامی نقش مهم و سازنده ای در مردمی نمودن تحقیقات با توسعه و گسترش پژوهش علوم و فناوری های مورد نظر در بطن جامعه را عهده دار خواهند بـود و در کنـار ظرفیت هـای فنـاورانه و نـوآورانـه شکل خواهند گرفت و در نهایت بانک نیازمندی ها و مسائل جهت حل، ارائه می شود.
احصاء توانمندی ها و ظرفیت های بینشی، دانشـی، پژوهشـی، فناوری و نـوآوری مـردم پایـه
1- شنـاسایی افـراد دارای ظرفیت تـوان- نـیـاز و عـلاقمنـد بـه نـقـش آفرینـی از بیـن دانشجـویان، اساتیـد، مهندسیـن، دانـش آموختـگان، خبـرگان و …