چشم انداز صنعت زیبایی تا سال 2027(قسمت اول)
سپیده باهران، کارشناس جوانسازی پوست از هارلی استریت لندن :
متوسط رشد سالانه ارزش بازار خرده فروشی صنعت آرایشی طی بازه زمانی 2015 تا 2022 حدود 9% بوده و پیشبینی میشود این رقم در سال 2027 با متوسط رشد سالانه 6 درصدی به حدود 583 میلیارد دلار برسد. اینکه چگونه این صنعت به این رقم دست خواهد یافت به توانایی برند ها و خرده فروشان در ایجاد پویایی لازم بستگی دارد. اما روند رو به رشد این بازار، باعث جلب نظر سرمایهگذاران و بنگاهها به این صنعت خواهد شد.
همچنین پیشبینی میشود ارزش تجارت الکترونیکی در بازار زیبایی در سال 2027 به رقم 152 میلیارد دلار و با سهم 26% از ارزش کل بازار زیبایی نزدیک شود. بازار محصولات زیبایی در حال حاضر که شامل مراقبت از پوست و مو، عطر و آرایش میشود به یکی از پرسودترین و جذابترین صنایع در دنیا تبدیل شده است.
ارزش بازار صنعت زیبایی در سال 2022 حدود 430 میلیارد دلار برآورد شده است. امروزه این صنعت در تمامی بخش ها در مسیر صعودی قرار دارد. صنعت مزبور ثابت کرده در میان بحرانهای اقتصادی جهانی و در یک محیط متلاطم اقتصاد کلان، انعطافپذیر است. اخیراً علاوه بر خانم ها، آقایان هم در برنامه روزانـه خـود از محصولات زیبـایـی استفـاده میکنند که بـاعث افزایش تقاضـا در بـازار کالاهای زیبایی در جهان شده است.
در نتیجه، این تغییرات مربوط به سبک زندگی، باعث رشد بازار جهانی کالاهای زیبایی خواهد شد؛ به طوری که شرکت مشاور مدیریت جهانی مکنـزی پیشبینی میکند که همراه با بهبـود اقتـصـاد جهـان پـس از مـهـار همـهگیـری کووید- 19، ارزش بازار زیبایی با متوسط رشد سالانه 6 درصدی به حدود 583 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید که رشد بالای مزبور موجب خواهد شد تا بنگاهها و سرمایهگذاران جدید زیادی را به خود جلب کند.
مـرکز پژوهش های اقتصـادی اتاق بازرگانی تهران، با استناد به گزارش مکنزی، وضعیت بـازار زیبـایی طـی سال های 2022 – 2015 و چشم انداز تحولات آن طی سالهای 2022 تا 2027 را مورد بررسی قرار داده است. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های آرایشی در حـال بازیـابی جایگـاه پیش از همهگیری کووید- 19 خود هستند، انتظار بر این است که این صنعت در کوتاه مدت با فشارهای نزولی که دیگـر بخش هـای مصـرف کننـده را متـوقف میکنـد، مقابله کنـد.
طی سـال های اخیـر بسیاری از برندهای معروف آرایشی علاوه بر واحد فروش، بسیاری از واحدهای تولیدی و تحقیقاتی خود را در کشورهایی مثل چین و ایالات متحده آمریکا متمرکز کردهاند.
چشمانداز رشد بازار صنعت آرایشی در این دو کشور قوی بوده و تخمین زده میشود که ارزش بازار چین تا سال 2027 حدود 96 میلیارد دلار و ارزش بازار آمریکای شمالی تقریبا 115 میلیارد دلار باشد. بازار کالاهای آرایشی در کشورهای مزبور به دلیل قدرت خرید بیشتر مردم، افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس، شاهد رشد مثبت بوده است.
در سراسر مناطق جغرافیایی، برندها میتوانند با هدف قرار دادن مشتریان خاص برای محصولات و خدمات در بالاترین سطح هرم قیمتها، فرصتهای رشد را بیابند.کالاهای زیبایی لوکس پتانسیل این را دارند که از ارزش بازار حدود 20 میلیارد دلار امروز به حدود 40 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش یابند. شایان ذکر است که بهرغم حجم بزرگ بازار در این دو کشور و به دلیل حضور سهم شایان توجهی از برندهای معروف، رشد برای برندهای نوپا و مستقل دشوارتر خواهد بود.
بررسی ها نشان میدهد محصولات و بازارهای زیبایی در حال گسترش و تغییر شکل است و مصرفکنندگان، به ویژه نسلهای جوانتر، محرک اصلی این تغییر شکل هستند. به موازات این تغییرات، برندها و خرده فروشان نیز تغییـر خواهند کرد و به دنبـال چابکی بیشتر و اتخاذ مدل های عملیاتی شبکه ای خواهند بود تا بتوانند فروش بیشتر و بهتری در کشـورهای گوناگـون داشته باشنـد زیـرا چشم انداز بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به طور چشمگیری رقابتی است. طیف وسیعی از برندهای مستقل که طی سال های اخیر موفق عمل کردهاند، به دنبال افزایش مقیاس خود هستند و ظهور رقبای جدید نیز موجب تشدید رقابت خواهد شد.
بازار صنعت زیبایی با انعطافپذیری که طی سـال های اخیـر از خـود نشـان داده اسـت میتواند در آشفتگی های اقتصادی مقاومت کرده و به طور سودآوری رشد کند. این در حالی است که سایـر بخشهای اقتصادی با مشکل مواجه هستند.
چیـن:
بر اسـاس گـزارش مکنـزی احتمـال میرود تا سال 2027، چین همچنان بازار اصلی صنعت زیبایی باقی بماند. اما پیشبینی میشود متوسط رشد سالانه آن از 12% بین سالهای 2015 تا 2019 به حدود 8% کاهش یابد. چین تا سال 2027 حدود یک ششم از بازار خرده فروشی های جهانی زیبایی را به خود اختصاص خواهد داد که ارزش آن حدود 96 میلیارد دلار است. برند «پرستیژ» پیشتاز رشد بازار زیبایی چین است.
انتظار بر این است، برند مزبور با ارزش حدود 17میلیارد دلار در سال 2022، تا سال 2027 از رشد سالانه حدود 10% برخوردار شود. بخش لوکس چین سهم اندکی در بازار دارد. بیشترین افزایش در قالب ارقام مطلق در میان کالاهای زیبایی در این کشور مربوط به محصولات «مراقبت از پوست» است که از حدود 45 میلیارد دلار در سال 2022 به 62 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید.
آمریکایشمالی:
از نظر منطقهای، آمریکای شمالی به عنوان موتور رشد، اهمیت قابلتوجهی در بازار محصولات زیبایی دارد، به طوری که ارزش بازار زیبایی آن در سال 2022، حدود 85 میلیارد دلار بوده و انتظار میرود تا سال 2027 به حدود 115 میلیارد دلار برسد. برآوردها حاکی از این است که بازار محصولات عطـر و مراقبـت از مـو به تـرتیـب بـه ارزش 14 میلیارد دلار و 19 میلیارد دلار در سال 2022 با رشد سالانه 7% در توسعه بازار این منطقه نقش بسزایی داشته باشد.
آسیـا:
امروزه، آسیا و اقیانوسیه به استثنای چین، بزرگترین بازار منطقهای کالاهای زیبایی هستند که توسط دو کشور ژاپن و کره جنوبی تقویت میشود و انتظار میرود ارزش بازار صنعت زیبایی در این منطقه از 110 میلیارد دلار در سال 2022 به 151 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش یابد.
اروپـا:
یکی دیگر از مناطق قدرتمندی است که در سال 2022 بـازار زیبایی به ارزش حـدود 90 میلیارد دلار را نمایندگی کرده است و پیشبینی میشود تا سال 2027 به حداقل 115میلیارد دلار برسد.
خاورمیانـه و آفریقـا:
فرصت های رشد در بازارهایی مثل خاورمیانه و آفریقا به دلیل تغییرات ساختاری و رگولاتوری از جمله اصلاح قوانین مالکیت خارجی که کسب و کارهـا و تجارت را تسهیـل میکند در حال ظهور هستند. انتظار میرود ارزش بازار صنعت زیبایی در منطقه مزبور با متوسط رشد سالانه بالای 12% در سال 2027 به 47 میلیارد دلار برسد.
هنـد و آمریکـای لاتیـن:
هند خود را در موقعیت رشد مطلوبی قرار داده است. پیشبینی میشود در سال 2027، ارزش صنعـت مزبور در این اقتصـاد با محرک هایی مانند جمعیـت بالا و چشمانداز رشد اقتصادی قوی، با متوسط رشد سالانه 8% به 21 میلیارد دلار برسد. آمریکای لاتین نیـز با تلاش برای از بیـن بردن تبعـات همهگیری به رشد خود ادامه میدهد به طوری که انتظار میرود ارزش بازار این گروه محصولات در این منطقه با رشد سالانه 5% بین سالهای 2022 تا 2027 به 54 میلیارد دلار برسد.
سهم 26 درصدی تجارت الکترونیک در بازار زیبایی
رشد سریع فناوری تأثیر چشمگیری بر صنعت زیبایی داشته است. بسیاری از نوآوری های سال های اخیر در نحوه فروش و تولید محصولات زیبایی و چگونگی تعامل با مشتریان را دستخوش تغییرات زیادی کرده است. امروزه با توجه به افزایش استفاده از گوشی های هوشمند میان مردم، مصرفکنندگان محصولات زیبایی خواهان خدمات آنلاین هستند.
این افزایش تقاضای مشتریان، بر کسب وکار شرکت های زیبایی در به کارگیری فناوری های نو برای ارتقای نحوه ارائه خدمات و تولید محصولات خود تأثیر گذاشته است. بررسیها نشان میدهد تجارت الکترونیک در بازار زیبایی بین سـال هـای 2015 تا 2022 تقریبـاً چهار بـرابر شده و از حـدود 24 میلیـارد دلار و سهـم 8% از کل ایـن بـازار در سـال 2015 به 90 میلیارد دلار و سهم 21% در سال 2022 نزدیک شده است.
پیش بینـی میشود ارزش تجـارت الکترونیکـی در بازار زیبـایی در سال 2027 به رقم 152 میلیـارد دلار و با سهـم 26% از ارزش کل بازار زیبایـی نزدیک شود. انتظار میرود تجارت الکترونیک با رشد 12% در سال طی سال های 2022 تا 2027 بیشترین رشد در فروش را به خود اختصاص دهد.
همچنین پیشبینی میشود کانالهای سنتی فروش، از جمله خرده فروشی های تخصصی، خرده فروشی های خواربار فروشی و داروخانه ها پس از بهبود شرایط اقتصادی پس از همهگیری افزایش یافته و سهم فروشگاه های بزرگ از بازار با کاهش مواجه شود.