یادداشت سردبیر
رضا خسروی سردبیر ماهنامه گنجینه سما: فرض کنید شرکت یا تجارت بزرگی دارید و شما مدیر آن هستید. در بین کارمندان شما یک نفر از روز اول تأسیس شرکت، در کنار شما بوده است و بخش های مختلف کار را به صورت کامل و دقیق یاد گرفته است و حتی به گروه های جدیدی که به شرکت ملحق می شوند نیز آموزش می دهد و به رشد آنها در کارشان نیز کمک می کند.
حال فرض کنید که مدتی است کارمند مورد نظر به خوبی قبل کار نمی کند، دل به کار نمی دهد و بعضاً بر روی سایر کارمندها نیز تأثیر منفی می گذارد. شما این موضوع را متوجه شده اید و به روش های مختلف تلاش کرده اید که او را از این مسیر خارج کنید، به او پاداش داده اید و یا از روش های ترغیب کننده استفاده کردید اما باز هم تأثیر چندانی ندیده اید. حال شما به عنوان مدیر دو راه بیشتر ندارید.
راه اول اخراج کارمند است و این یعنی شرکت شما درگیر یک ریسک بسیار بزرگ می شود. به هر حال کارمند مورد نظر اگر کمتر کار می کند از هیچی بهتر است و در صورت اخراج وی می بایست کسی را پیدا کنید که تا حد زیادی به مسائل کاری تسلط دارد و این کار شاید ماه ها طول بکشد.
راه دوم شما این است که اجازه دهید او در شرکت بماند و در این صورت کارمند برای شما هم سود دارد و ضرر! در هر دو روش مشخص شد که شما برای شرکتتان درگیر ضرر می شوید! در این راستا قطعاً نیاز به مدیریت ریسک داریم! مدیریت ریسک به ما کمک می کند در شرایط خطر آفرین نیز باز هم اهداف خود را جدی بگیریم!
در واقع وقتی مدیریت ریسک به درستی دنبال شود به جای فرار از خطراتی که بر سر راه ما قرار گرفته است و مدیریت صحیح را در میدان ایفا می کنید و خطر را تا حد زیادی کاهش می دهیم.
مدیریت ریسک به این صورت است که در ابتدا ریسک شناسایی و تحلیل و ارزیابی و کنترل می شود و تمام هدف این است که نتایج نامطلوب حاصل به حداقل برسد. دقت کنید که در این راه نیاز است که یک سری حوادث قابل پیش بینی یا ناگهانی به صورت همه جانبه در نظر گرفته شود و تلاش صورت می گیرد که کسب دانش و آگاهی به شکل درستی باشد تا موقعیت بهتر و سودآوری فراهم شود.
مراحل ارزیابی ریسک عبارتند از شناسایی خطرات، شناسایی فرصت های مختلف، تحلیل خطرها، ارزیابی و رتبه بندی خطرات، یافتن راه حل رفع خطر، انتخاب فرد مناسب برای مقابله با ریسک، به روزسانی و بررسی مدام خطرات. گاه برای شناسایی یک ریسک نیاز است که تامل بیشتری بر روی کسب و کار داشته باشیم. فشار کاری زیاد شناسایی ریسک در کار را بسیار سخت می کند برای شناسایی ریسک و کاهش خطرات در کسب و کار باید بتوانیم: اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده ای داشته باشیم.
موقعیت برندمان را شناسایی کنیم. بودجه مناسبی بر اساس برندمان در نظر بگیریم. نیاز است شرایط رویارویی با ریسک را داشته باشیم.