یادداشت

بخش سوم – انقلاب دیجیتال «قسمت سیزدهم»

✍️واحد اقتصادی

 

سلامت9

ثبت خودکار مکالمات10: جایی که مکالمات بین پزشک و بیمار به‌صورت خودکار ضبط شده و در پرونده بیمار ثبت می‌شود، با یادداشت‌گذاری کلمات کلیدی و اقدامات پیگیری لازم.

ردیابی  11

  • به کار گرفته شده در نظارت بر محل کار12  برای ایجاد مسئولیت‌پذیری فیزیکی و دیجیتال و اجرای سیاست‌های امنیتی.

حمل‌ونقل و جابجایی13

مسیر‌یابی هوشمند14: ارائه برنامه‌ریزی مسیر و راهنمایی لحظه‌ای در ترافیک، کاهش هزینه‌ها و در نظر گرفتن متغیرهای مختلف مانند شرایط آب و هوا و پیش‌بینی ترافیک.

شبکه‌های اجتماعی

  • استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت محتوا و گفتار15  به شیوه‌ای مناسب و مؤثر و مقابله با چالش‌های مرتبط با آن.

پیش‌بینی 16

  • مدیریت زنجیره تأمین: 17به کمک مدل‌سازی و پیش‌بینی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به سطوح جدیدی از کارایی و دقت دست یافته است.

میزان پذیرش و استفاده کسب‌وکارها از هوش مصنوعی

در آگوست ۲۰۲۳، اتاق بازرگانی بریتانیا یک نظرسنجی از بیش از ۷۰۰ شرکت، عمدتاً شرکت‌های کوچک و متوسط ، انجام داد تا میزان پذیرش هوش مصنوعی و دلایل استفاده یا عدم استفاده شرکت‌ها از این فناوری را بررسی کند. این تحقیق همچنین دیدگاه‌ها، موانع و فرصت‌های مرتبط با این فناوری را روشن می‌سازد.

 

میزان پذیرش کسب‌وکارها

تحقیق نشان داد که میزان استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار پایین است و این امر نشان می‌دهد که شرکت‌ها ممکن است فرصت‌های نوآوری را از دست بدهند:

  • تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۸٪) هیچ برنامه‌ای برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی ندارند، و ۲۲٪ دیگر فعلاً از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند اما قصد دارند در آینده از آن بهره ببرند.
  • کسب‌وکارهای مخاطب محور18، مانند شرکت‌های حوزه مهمان‌نوازی و خرده‌فروشی، کمتر احتمال دارد از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ ۵۸٪ آن‌ها اعلام کردند برنامه‌ای برای استفاده ندارند.
  • کسب‌وکارهای کسب‌وکار محور19 ، مانند شرکت‌های مالی، حقوقی و بازاریابی، کمی بیشتر احتمال دارد از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ تنها ۳۹٪ اعلام کردند برنامه‌ای برای استفاده ندارند.
  • یک چهارم پاسخ‌دهندگان (۲۶٪) معتقدند هوش مصنوعی باعث کاهش خالص اشتغال در بخش آن‌ها خواهد شد، در حالی که ۱۲٪ انتظار افزایش خالص شغل را دارند. سایر پاسخ‌دهندگان یا انتظار تغییر ندارند یا هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

نوع فناوری‌های مورد استفاده

از میان شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، چت‌بات‌ها مانند ChatGPT پرطرفدارترین کاربرد هستند (۱۸٪ از کل پاسخ‌دهندگان). تحلیل داده با یادگیری ماشینی در رتبه دوم قرار دارد (۶٪). فناوری‌های دیگر شامل تشخیص گفتار و خودکارسازی فرآیندها بوده است.

تفاوت اندازه شرکت‌ها

شرکت‌های با بیش از ۵۰ کارمند بیشتر احتمال دارد از هوش مصنوعی استفاده کنند؛ ۲۴٪ آن‌ها از چت‌بات‌ها استفاده می‌کنند و تنها ۳۷٪ اعلام کردند برنامه‌ای برای استفاده ندارند.
کاربردهای رایج هوش مصنوعی در میان شرکت‌های استفاده‌کننده شامل: برنامه‌نویسی، تحلیل داده، ترجمه زبان، تولید محتوا و بررسی ایده‌ها بوده است.

موانع عدم استفاده از هوش مصنوعی

شرکت‌هایی که برنامه‌ای برای استفاده ندارند، موانع زیر را ذکر کردند:

  • عدم مرتبط بودن فناوری با فعالیت شرکت
  • هزینه‌های سرمایه‌گذاری
  • نگرانی از قابلیت اطمینان
  • کمبود دانش و درک کافی
  • ریسک‌های مرتبط با کلاهبرداری یا حفظ حریم خصوصی

 

 

9 Healthcare

10 Ambient Charting

11 Tracking

12 Workplace Monitoring

13 Mobility and Transportation

14 Intelligent Navigation

15 Speech or Content Moderation

16 Forecasting

17 Supply Chain Management

18 B2C

19 B2B

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا